De welkomstmail. Heb je als mumpreneur van doen als je een waanzinnige eerste indruk wil maken op de subscribers van je nieuwsbrief.
De welkomstmail is een onderdeel van je emailmarketing, iets waar ik hard op inzet dezer dagen. Het blijft overigens niet bij slechts één mail. De ideale welkomstmail zijn er eigenlijk zés – een emailsequence so to speak.
Gisteren nog knutselde ik aan een onthutsend goede welkomstmailsequence (blablabla) voor één van mijn andere online projecten en deel vandaag mijn tips om het zelfde te doen.
Wat is een e-mailsequence?
Een emailsequence is een reeks van mails, die je stuurt aan je emaillijst. Idealiter zit er een logische en chronologische volgorde in. De bedoeling is om een band op te bouwen met de mensen die zich vrijwillig hebben opgegeven voor je lijst. Die band is van belang want je hoopt uiteraard dat er conversie ontstaat.
Dit is waarom ook jij een emaillijst moet hebben voor je blog!
Wat is conversie?
Conversie betekent dat je je doelstellingen behaalt bijvoorbeeld: oor de mamablogger dat lezers je blog meer gaan bezoeken, voor de mumpreneur dat ze een service van je gaan afnemen.
Wat je vast nog niet wist, is dat het heel belangrijk is dat ze je ‘kop’ geregeld moeten zien – wat zo veel wil zeggen dat je werk niet gedaan is, eens je je emaillijst hébt.
Actually, dan begint het pas. Door je aanmelders op regelmatige basis een email te sturen (op de correcte manier), bouw je een band met ze op. Ze leren je kennen en geraken gewend aan je ‘kop’.
En wat is ‘op regelmatige basis’ dan?
Wel, ik schrijf een onthutsend goede welkomstmail(sequence) in zes stuks gedurende zes dagen na elkaar.
En ga dan over op een wekelijkse mail. Of als je dat te veel vindt, stuur je de eerste drie mails dagelijks en de drie volgende wekelijks.
45 gemakkelijke manieren om meer trafiek naar je website te krijgen!
Haal een autoresponder in huis!
Let wel, het meest geweldige nieuws is dat je zulk een emailsequence geheel kan automatiseren. Je hoeft dus niet elke dag achter je computer te zitten om een mail in elkaar te steken of God forbid – ze elke dag naar je lijst te sturen.
Al wat je nodig hebt is een autoresponder, een voorafgeschreven emailreeks die automatisch naar je aanmelders gestuurd wordt, van zodra ze je opt-in gebruiken.
Mailing versturen kan vrijwel met elke emailprovider. Er kruipt best wel wat tijd in het in elkaar zetten van de mails, daarna is het een eitje.
Welkomstmail 1: Wie ben jij (of) wat is je brand?
Wat zet je in die mails, als je een verpletterende eerste indruk wil maken? In de allereerste mail zet je de toon. Voor je bedrijf. Establish who you are, zoals ze het in Amerika zeggen.
Ga je zelf niet als een gek bewieroken, want daar zit niemand op te wachten. Bedenk wat je aanmelders écht over je willen weten.
- Wees nederig – geef je aanmelders alle credits omdat ze zich hebben ingeschreven.
- Vertel hen wie je bent: wat is brand story, waarom moeten ze je vertrouwen, met wie heb je al gewerkt, waar is er al werk van je gepubliceerd?
- Wat kunnen ze van je verwachten: hoeveel keer mail je ze, welke soort content stuur je ze?
- Hoe kunnen ze zich uitschrijven? Hopelijk doen ze dat niet/nooit, maar het is wel zo transparant en dat waarderen lezers.
- Verwijs ze door naar je beste content.
- Verwijs ze naar je sociale media kanalen – misschien willen ze je volgen?
- Stel hen één vraag en vraag hen deze te beantwoorden. Dit is de kans om je lezers te leren kennen.
- Open een zogenaamde curiosity loop bij voorkeur in post scriptum (PS)-vorm met een teaser of een tip/strategie, waar ze nog iets van kunnen leren.
Welkomstmail 2: Geef waarde en een win-win
In deze mail ga je natuurlijk de loop sluiten. Je geeft ze de strategie of de tip, waar ze op wachtten.
Let er op dat je er voor kiest iets te delen, wat een pijnpunt van je lezers oplost.
Bijvoorbeeld: Het is een heel karwei om een bruiloft te plannen (als weddingplanner of als bruid). Daarom vertel ik – in twee nieuwsgierig makende stappen – welke tool mijn life-saver is!
Zulk een pijnpunt is een onderdeel van de ideale klant-analyse!
Welkomstmail 3: Wat was jouw eigen pijnpunt?
Eigenlijk start elke business vanuit één of meerdere pijnpunten, ook die van jou.
Beschrijf in de derde dagelijkse mail van waaruit jij je business bent gestart. Deel ook een specifieke oplossing hiervoor of hoe jij uit de malheure bent geraakt.
Bijvoorbeeld: ik startte DOWA omdat weddingplanners slecht aan de bak geraken omdat ze niet over een portfolio beschikken.
Zes keer inspiratie voor een onthutsend goed social media plan!
Welkomstmail 4: Verras hen met een onverwacht cadeautje
In de vierde mail pas je het principe toe van de wederkerigheid.
Je geeft je lezers een onverwacht cadeautje. Het principe van de wederkerigheid behelst dat je lezers getriggerd worden om het één en ander terug te willen geven. Je bouwt hiermee vertrouwen op en een band met je aanmelders.
Welkomstmail 5: Licht een tipje van de sluier op
Nu vertel je al heel discreet waarover jouw dienstverlening gaat. Welke extra waarde bied jij aan ten opzichte van de concurrentie bijvoorbeeld?
Je kan ook jouw kleine en grote successtories delen of testimonials als je die hebt.
Welkomstmail 6: Het aanbod
In de zesde mail doe je je aanbod.
Eventueel maak je gebruik van het principe van de schaarste: er zijn maar enkele plaatsen beschikbaar.
Een andere psychologische trigger is het principe van de beperktheid: je aanmelders kunnen wel van dit aanbod gebruik maken, maar wel snel snel. Want het aanbod is slechts beperkt in tijd.