Sociale media. Zonder sociale media bereik je je lezers niet. Met de juiste post op het relevante sociale mediakanaal verhoog je het engagement van je publiek. Wat kan je doen als je merkt dat dit engagement eerder laag is?
Ik schets even de situatie, uit het leven gegrepen.
Voorbeeld van non-engagement
Je zette net een fantastische facebookpost op de pagina van je bedrijf/ blog.
Op Facebook, want uit je statistieken blijkt dat Facebook de meeste engagement van je lezers genereert. Voor Facebook heb je andere sociale media gelaten voor wat ie is, want Instagram en Twitter zijn beiden helemaal een sucker. Van die twee krijg je nauwelijks trafiek. Dus Facebook wordt ‘m, helemaal.
Je schrijft een bericht alwaar het enthousiasme van af spat. Je drukt op ‘publish’ met een tevredenheid, het ondertekenen van een VN-verdrag waardig.
En dan *krikrikri*
(het geluid van krekels op een mooie zomeravond)
Het blijft angstwekkend stil. Niemand van je talrijke lezers reageert. Overkomt mij meer dan eens en dan sta je daar met al je enthousiasme. Bleh.
Voor jou, mumpreneur, blogger, deze zes tips die mogelijk wél reacties losweken op sociale media.
Fill in the blank
De titel in het Engels. Want it says it all.
Je stelt een open vraag en je lezers vullen in. Op de stippellijn.
Voorbeeld
Hoeveel keer per week doe je het? (Douchen, vrijen, je kinderen slavenarbeid laten doen, MamaExpert lezen, je kinderen afsnauwen?)
Ik doe het ……. per week.
Het is Nationale Frietdag. In welke olie bak jij je friet?
Ik bak mijn friet in ….
Merk op:
Nationale dagen of de dag van zijn een geweldige insteek voor een post op sociale media.
Hier vind je een overzichtje maar er zijn er wellicht miljoenen meer te vinden op het internet.
Wat het ook goed tegenwoordig, zijn die foto’s waar je een emoticon op plaatst. Een lachend gezichtje is dan ‘ja’, een bleitend of een boos is dan ‘nee’. Hoe onconventioneler je stelling, hoe meer kans je maakt dat je lezers engageren in de comments.
Dit is een voorbeeld van VTM Nieuws. Ze kregen er 240 reacties op.
Voor mamabloggers is borstvoeding versus flesvoeding een klassieker. Daar heeft iedereen wel een mening over en wat is er gemakkelijker dan een ja of een nee neer te poten in de comments?
Caption this
Caption – (Eng.) bijschrift, onderschrift bij een illustratie of een afgedrukte foto.
Zet een afbeelding op facebook en vrààg je lezers om er iets bij te schrijven. Iets geks, iets ontroerend, eender wat. Sterke onderwerpen doen het in dezer wederom erg goed. Als je lezers zich betrokken voelen, zullen ze sneller geneigd zijn om te ‘captionnen’. Dat kan trouwens op vele manieren – je hoeft niet altijd aan te dringen op tekst; een meme, een filmpje of een GIF kan een perfect antwoord zijn en spreekt de creatieve kant van je lezers nog meer aan.
Merk op:
Zet een afbeelding op facebook en vrààg je lezers om er iets bij te schrijven.
Ik benadruk vraag, zie je dat? Vragen is namelijk een zogenaamde call-to-action of een CTA. Ik kom hier later op terug.
Wat is jouw mening hierover?
Iedereen heeft een mening. Een goede of een slechte. Op zich maakt het niet uit, want elke mening is er eentje die engagement uitlokt. Vraag je lezers om een opinie en ga lekker achterover zitten. Met een zak popcorn.
En uitlokken is het sleutelwoord. If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen. Je moet al wel een dik vel hebben soms om al die ongezouten meningen aan te kunnen.
Bedenk dat als je te maken krijgt met opinies die niet stroken met de jouwe, je wellicht zo een goede facebookpost hebt gecreëerd dat mensen het de moeite vinden om te reageren. En dat is een verdienste op zich.
Mensen vullen dat graag in – polls. Een poll is een soortement enquête. Die kan je zelf maken in Google-documents. Uploaden in je blog en er naar toe linken via je sociale media.
Twitter biedt het maken van polls standaard aan. Tegenwoordig zijn er meer dan twee antwoordopties mogelijk.
Een voorbeeld van een Twitter Poll vind je hier.
En in Instagram? Maak een plaatje aan in canva. Laat je instagramvolgers hun zegje doen in de reacties.
Een voorbeeld van een poll met behulp van canva vind je hier.
A versus B polls doen het uistekend in Canva. Bijvoorbeeld
‘Wat zou jij kiezen op Nationale Onderbroekendag?
A= String B= Bommaonderbroek’
Vergeet niet de relevante hashtags voor maximale visibiliteit. En deel je poll ook via andere kanalen.
Stel de juiste vraag
Vragen waar je ja of nee op verwacht, zijn gesloten vragen. Vragen waar mensen uitgebreid(er) op kunnen antwoorden, zijn open vragen.
Beide vragen hebben hun voordelen.
Open vragen lokken geanimeerde gesprekken uit. Ja/nee vragen zijn dan weer eenvoudig voor de lezer.
Wat er ook van zij, polls en de juiste vragen zijn uitstekende manieren om je lezers te engageren én na te gaan wat ze echt willen. Zo kan je je latere social media posts op hen afstemmen.
Een voorbeeld van een open vraag
‘Wat is het lekkerste dat je ooit at?’
Blijkt dat veel lezers lyrisch zijn over een bepaalde pizza. Neem dan de gelegenheid ten baat om een pizza-recept te delen.
Call to action
Over het algemeen ben ik hier redelijk goed in. Maar bij vele mede-bloggies zie ik het maar al te vaak nog gebeuren.
Halloooo, je vergeet de call to action of de CTA !!!!
Zoals gezegd zet je met een call to action je lezers aan tot actie.
Je vraagt om iets te delen via hun eigen sociale media. PS: Want als ze dit doen, krijg je extra trafiek naar je eigen sociale media. Zeker deze is een winner.
Je vraagt om hun antwoorden op een poll.
Je vraagt om hun mening op het einde van een blogpost.
Niet altijd even makkelijk, ook niet voor mezelf. Toch is het doodzonde om een CTA links te laten liggen. Een nee heb je en een ja kan je krijgen.
TOPTIP: ‘Wat denk je’ is altijd een optie.
Ik probeer trouwens mijn gêne altijd te maskeren met een vleugje humor, zoals in de CTA van deze blogpost.
Zes tips en zes mogelijkheden om meer engagement te verkrijgen van je lezers. Doe er je voordeel mee.
Q: Wat denk jij?
5 thoughts on “Zes ideeën om te posten op je sociale media, als niemand van je lezers reageert. Hoe verhoog je het engagement van je lezers?”
Super tips!
Kleine typo wel: If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen.
Dank je wel. Heb het aangepast.
Handige tips. Hier ga ik zeker iets mee doen. Blijft lastig om reacties uit te lokken.
tanja onlangs geplaatst…frambozencake
Inderdaad. Naar verluidt was het vroeger beter, maar de gemiddelde bloglezer wil tegenwoordig sneller en compacter. En reageren duurt te lang voor sommigen, ook omdat er al zoveel info te rapen is.
Handig artikel, als foodblogger laat je toch vaak gewoon wat recepten zien met een mooie foto, zonder echt aan de lezer zelf te denken omdat je vooral ‘informatie geeft’.