Over trafiek en dit artikel
Wil je meer verkeer (= trafiek) naar je website of blog, dan ben je niet alleen.
Trafiek betekent dat je website bezoekers aantrekt. Elke zich zelf respecterende mamablogger wil dat haar posts gelezen wordt; elke mumpreneur wenst conversie. Hoe meer trafiek, hoe meer kans om succesvol te worden in wat je doet.
Er zijn honderden manieren om meer bezoekers te lokken. In het volgende lijstje vind je er meer dan 40.
Bijna allemaal uitgetest en goed bevonden door ondergetekende en anders staan ze op het to-do lijstje.
Laten we beginnen met waar mijn hart ligt, het –
Bloggen
Bloggen is en blijft één van de krachtigste middelen om een trouw publiek te creëren. Mijn ervaring is dat bloggen alle andere sociale media overstijgt. Geduld oefenen, een paar basisregels voor ogen houden en je bent vertrokken!
- Size does matter. Schrijf daarom liever één artikel van meer dan 2000 woorden dan drie posts die er 300 tellen. Tussen de 3000 en de 10.000 woorden zou nog beter zijn, naar verluidt.
- Content is king. How-to’s, round ups, lijstjes – posts in korte, behapbare secties en bullet points worden het vaakst gelezen. Lezers zijn namelijk lui en willen snelsnel informatie absorberen.
- Laat waardevolle reacties achter op andermans blogs. Name dropping!
- Sla nooit je key word optimization over! Een plug-in als Yoast helpt je bij je SEO. Wat ik wel ’s vergeet zijn de alt-tags van afbeeldingen: ook die moeten het key word bevatten waarop je wil gevonden worden.
- Zet in op multimedia. Video, podcasts en slidesharing – allemaal ideeën waar ik mee speel. Het hoeft niet alleen bij geschreven tekst te blijven!
- Mensen zijn gek op freebies. E-books, PDF’jes, een gratis online training – ze trekken heel veel trafiek naar je website!
- Ontwikkel een eigen voice. MamaExpert moet het hebben van de ietswat aangebrande ondertoon en de woordenspeelsels. Identificeer je ideale ‘volger’/klant en schrijf alleen voor hen. Aangebrande content doet het vaak uitstekend, maar blijf beleefd!
- Redigeer je teksten. Gebruik geen moeilijke woorden als ‘redigeren’; maak je zinnen kort en actief en please, controleer op spelfouten. Die zijn verschrikkelijk en je verliest je geloofwaardigheid.
Heel eerlijk? Ik begrijp Twitter niet erg. Ik gebruik dit kanaal eigenlijk alleen maar om mijn blogs te promoten en om met, anders onbereikbare mensen in contact te komen. Opmerkelijk genoeg gingen een aantal van mijn artikels in het verleden compleet viraal op Twitter, zodat ik toch niet geneigd ben dit medium (helemaal) buiten te gooien.
Mijn ervaring is dat vooral ludieke brainfarts het goed doen op Twitter – op heul verloren momenten lees ik die zelf ook het liefste.
Dit doe ik om er toch nog het maximale er uit te halen –
- Zorg ervoor dat geïnteresseerden zich kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief, ook via Twitter. Voeg je aanmeldingsformulier of opt-in (bijvoorbeeld vanuit Mailchimp) toe aan je bio.
- Hou je bio up-to-date.
- Posten op Twitter? 10 tot 15 keer (inclusief likes en retweets). Gebruik hierbij één tot drie relevante hashtags. Voor de mama’s onder ons: Twitter is ideaal om korte, grappige boodschappen over #parenthood te verspreiden. Voeg een GIF toe – dat lijkt te werken.
Facebook Pages
Je blog of je website moét een eigen facebook page hebben, vind ik. Al is het algoritme van facebook strenger geworden voor kleine ondernemingen en blogs, nog steeds creëer je interactie met je volgers.
- Je bio moet duidelijk genoeg zijn. Durf ook je vrienden en familie uit te nodigen om je page ‘leuk’ te vinden.
- Pas de header van je page aan aan wat je op dat moment te bieden hebt. Op Mint & Memories zie je wat ik bedoel.
- Naar verluidt geeft Facebook in zijn feed voorrang aan video (en dan zeker als je ‘m maakt met Facebook live). Andere mogelijkheden: foto’s, polls, inspirerende quotes en persoonlijke berichten met een duidelijke call to action.
- Post één à drie keer per dag relevante content op je pagina. Gebruik geen hashtags! Let er op dat de inhoud van wat je post niet te ‘verkoperig’ is, want facebook staat dit niet meer toe, tenzij je betaalt!
- Beperk je niet tot je eigen content, maar deel ook ’s iets van een andere blogger of mumpreneur. De ene hand wast de andere!
- Ga op zoek naar facebookgroups, die relevant zijn voor je niche of relevant voor wat je schrijft. Ik ben bijvoorbeeld lid van een groep, waar de leden beelden posten van wandelingen doorheen het Vlaamse land. Bloggers kunnen zich dan weer aanmelden in verschillende bloggersfacebookgroepen. Let op: niet in elke facebookgroep mag je zomaar je content ‘spammen’, lees daarom goed de voorwaarden voor je er uit gekegeld wordt 🙂
Aaah. Instagram. Zet je foto neer en verwonder je volgers. Zulk een easy kanaal. Toen veranderde Zuckerberg het algoritme in het voordeel van betaalde posts, om nu terug te keren naar de oude feed.
Vroeger was ik bepaald een grote fan van Instagram. Maar door de uitwassen – het kopen van volgers, het belachelijke volg & ontvolgspelletje – vind ik Instastories toffer de laatste tijd.
Mijn tips voor Instagram –
- Ook hier hoort een degelijke bio. Gebruik hiervoor de juiste keywords. Voor een momblogger: momblog(ger) en de niche waar je je in specialiseert (kidsfashion).
- Voeg in de bio de link naar je laatste blogpost toe, niet naar je homepage! Promoot je een product of een service, zet dan de link naar je landingspage neer.
- Een merk gebruikt een logo als profielfoto, de mumpreneur of de blogger een foto van zichzelf.
- Publiceer één tot vijf keer per dag. Het thema moet consistent zijn met je merk/bedrijf/blog. Idem met het kleurschema. Voeg een watermerk toe, als je wil vermijden dat anderen gaan lopen met je beelden.
- Je kan tot 30 hashtags toevoegen en 2200 tekens gebruiken voor je begeleidende tekst. Maak hier maximaal gebruik van! Storytelling lijkt te werken en een call to action ook.
POETS JE HELE HUIS IN SLECHTS EEN UUR! (met extra: 96 lifehacks, die het schoonmaken sneller maken!). Vraag snel aan!