Als mumpreneur weten we hoe belangrijk het is om te zorgen dat je onderneming bekend is bij het publiek. Of je nu een blog beheert, een (online) winkel of in een kantoorpand druk aan het werk bent, zonder klanten komt je bedrijf niet van de grond. Een manier om je bedrijf aan de man te brengen, heet offline marketing.
Wat is offline marketing?
Online versus offline marketing
In deze digitale tijd is het erg belangrijk om online aanwezig te zijn. Een website, sociale media, online producten, een ondernemer kan bijna niet meer zonder. Want mensen zoeken tegenwoordig massaal online naar diensten en producten en het zou jammer zijn als je je kleine bedrijf online niet positioneert. Je mist dan klanten.
Maar net omdat online aanwezigheid steeds belangrijker wordt, lijken offline marketingtechnieken – zoals een beachflag, een visitekaartje of een bedrijfspresentatie – wel eens vergeten te worden. Zelfs als die technieken in het verleden succesvol bleken.
Offline marketing zou een aanvulling moeten zijn van offline of digitale marketing.
Voorbeelden van offline marketing
Offline marketing is het overbrengen van de waarde van producten of diensten zonder het gebruik van digitale media zoals het internet.
Onnodig om te zeggen dat offline marketing een breed spectrum is. Het visitekaartje, een vlag bedrukken, printadvertenties, billboards en banners; zelfs netwerken en face-to-face-presentaties behoren tot het vlak van de offline marketing.
Offline promotieproducten zijn essentiëel voor een marketingplan van een bedrijf en worden nog wel eens vergeten ten gunste van online advertenties.
Toch is het belangrijk om, ook in deze digitale tijd, offline bekendheid te genereren voor je bedrijf.
Leestip: 8 productiviteitskillers waar jij guilty aan bent
De voordelen van offline marketingtools
Onafhankelijk
Het belangrijkste voordeel van offline marketing is dat je als bedrijf niet afhankelijk hoeft te zijn van een internetverbinding.
Bijvoorbeeld: Als je website tijdelijk niet bereikbaar is, kan je dat waardevolle en potentiële klanten kosten.
Een kleinere onderneming heeft misschien wat meer tijd nodig om weer online te komen. En dan is de aandacht van de klant al naar iets anders gegaan.
Met offline media heb je deze zorgen niet, het bestaat namelijk in de echte wereld.
Digitale marketing niet door iedereen gezien
Een ander voordeel, minder tastbaar maar niet minder belangrijk, is dat digitale marketing door veel klanten niét gezien wordt. Mensen zijn zo gewend om pop-ups en emails te ontvangen, dat ze deze vaak niet eens meer opmerken.
Veel mensen reageren dan ook positief op iets wat ze kunnen vasthouden en aanraken. Waarvan ze zien dat het bedrijf tijd en moeite heeft gestoken in het ontwerp. Het laat een klant onbewust zien dat je bereid bent om verder te gaan voor hun aandacht.
Lokale omgeving
Het is ook veel makkelijker om je te concentreren op de lokale omgeving met offline tools. De digitale omgeving is wereldwijd, wat betekent dat er veel meer concurrentie is en je makkelijk kunt verdwijnen in de menigte.
Je hebt een betere kans om te weten wat lokale klanten echt willen en je activiteiten te richten op hun behoeften. En met de huidige trend van lokaal kopen zullen meer mensen ook echt reageren.
Leestip: Hoe word je een succesvol mumpreneur?
Offline marketing is er voor alle bedrijven
Of je nu een klein of groot bedrijf runt, jouw zaak kan enorm profiteren van de vaak vergeten offline marketingstrategieën. Het is aan te raden om een paar minuten door een catalogus van een (online) printorganisatie te browsen.
Zo kan je zien welke tools voor jouw bedrijf aantrekkelijk zijn om te gebruiken. Zelfs een eenvoudige flyer kan een blijvende indruk achterlaten bij een klant die waarschijnlijk iets tastbaars en persoonlijks erg waardeert in deze wereld die steeds digitaler wordt.
Q: Welke offline marketing gebruik jij voor je bedrijf?