De inhoud plannen voor je blog, meteen voor een heel jaar? Kan dat in slechts enkele minuten? Wel, als je Trello gebruikt. Maar ook als je deze handige online toon niet gebruikt om de inhoud van je blog te plannen, heb je zeker wat aan dit artikel. Ik vertel je hoe je de inhoud van je blog researcht en plant in slechts enkele minuten (al dan niet in Trello) – hoe je de redactionele kalender van je blog voor een heel jaar op poten zetten op een supergemakkelijke manier.
Doelen stellen voor je blog
Voordat je een spreadsheet opent (of een contentkalender start in Trello) en daar ideeën opslaat voor de inhoud van je blog, moet je de doelen er van helder hebben.
Stel je zelf de vraag: Waarom blog je?
Er zijn twee soorten doelen in het bloggen. De algemene doelen en de zakelijke doelen. Let op: niet elke blogger streeft de twee na!
Begin met het bekijken van je algemene blogdoelen. Bedenk wat je dit jaar wil bereiken met je blog.
Wil je meer bekendheid? Meer (betrokkenheid van) volgers? Vertrouwen en loyaliteit opbouwen?
Je algemene blogdoelen helpen je zakelijke doelen te bereiken.
Wil je meer leads, conversies en klanten genereren? Wil je je-maillijst laten groeien, zodat je meer trafiek krijgt naar je blog?
Blogdoelen, van welke soort ook, maak je het best SMART. Zo worden ze behapbaar!
Specifiek – Is de doelstelling eenduidig?
Meetbaar – Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt?
Acceptabel – Zijn deze doelen acceptabel?
Realistisch – Is het doel haalbaar?
Tijdsgebonden – Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn?
Voorbeelden van blogdoelen volgens het SMART-principe zijn:
Vergroot je e-maillijst met 60% in 60 dagen.
Verhoog je websiteverkeer in 45 dagen met 10%.
Nadat je je doelen hebt ingesteld, kan je je richten op het maken en publiceren van het exacte type inhoud om die doelen te bereiken.
Bepaal je doelgroep
Om zo veel mogelijk uit je bloginhoud te halen, moet je weten wie je doelgroep is en wat hun interesses en behoeften zijn.
Die paar uitzonderingen niet te na gesproken, schrijf je niet voor je zelf, maar voor iemand anders.
De mumpreneur wil haar trouwceremonies aan de man brengen, want dan verdient ze centjes voor de dagelijkse boterham. De mamablogger wil voor meer mensen schrijven dan enkel haar demente oma en de buurman, omdat ze haar volgers wil inspireren. Maar hoe breng je een boodschap over en hoe vind je nou die broodnodige tone of voice?
Om goed te kunnen schrijven, moet je goed voor ogen hebben wie jouw publiek is. Met andere woorden: voor wie schrijf je?
In de marketing zegt men dat je je ‘ideale klant’ moet omschrijven.
De ideale klant is een concept dat door marketeers veel wordt gebruikt. Om succesvol te schrijven op een blog, moet je je doelgroep bepalen en je focussen op je ideale klant.
Zo kan je gerichtere inhoud maken die resultaten genereert (klikken en verkeer, downloads, conversies, shares, enz.). Overweeg de verschillende mensen waarvoor je blogt en stel voor elk daarvan een ideale klant/lezer samen.
Hoewel iedereen anders is, zijn er overeenkomsten tussen groepen lezers. Door ideale klanten/lezers samen te stellen, geef je jezelf een duidelijk beeld van de persoon die je wilt targeten met de inhoud van je blog. Hiermee maak je dan blogs specifiek voor de behoeften en interesses van je doelgroepen.
Ter illustratie:
De ideale klant/lezer van MamaExpert is Marieke. Ze is 30 jaar, heeft kinderen, een eigen business en ze is geïnteresseerd in het evenwichtig organiseren van haar momlife. Idealiter heeft ze een business. Ze werkt dus overwegend thuis.
Waar wil ze over lezen? Door je doelgroep een naam en een gezicht te geven, begrijp je beter wat je lezers van je blog willen/vragen.
Maak de kalender: de contentmix
De doelen zijn helder. Je weet nu wie je target. Dan zijn we klaar om je contentkalender te maken.
Om dingen interessant te houden voor je publiek, is het een goede strategie om de soorten inhoud die je maakt te mixen. Niet alleen in termen van de onderwerpen, maar ook in hoe je het brengt. Dit heet de contentmix.
Dit zijn de belangrijkste types inhoud die blogs produceren:
-
- Handleidingen (How to’s, tutorials, stappenplannen)
- Opiniestukken
- Informatieve artikelen
- Lijsten
- Productbeoordelingen
- Case studies
- Persoonlijke verhalen
In de volgende vormen:
- Teksten
- Video’s
- Audiobestanden (podcasts)
- Infographics
- ….
TOPTIP:
Je hebt dus een lijst nodig met de verschillende soorten inhoud die je wil publiceren. Maak ook een schema met kleurcodes, zodat je die later overal kan toevoegen.
Zo doe ik het in Trello
Trello bestaat uit borden, lijsten en kaarten.
Lees hier een introductie op Trello, als je deze handige online tool niet kent.
Een kolom (= lijst) reserveer ik voor “Categorieën”, die ik labelde met een kleurtje. ‘Autisme’ = blauw, Trello = roze enzovoort.
Door dat dezelfde kleurtje in andere lijsten toe te wijzen aan de verschillende blogpostideeen (= kaarten), hou ik het overzicht. Alle blogposten over “Autisme” hebben een blauw kleurtje, al die over Trello hebben een roze kleurtje. Zo kan ik ook zien of ik over alle onderwerpen ongeveer even veel schrijf.
TOPTIP: Ik heb overigens ook een label “Done” (= groen). Maar je kan in Trello even goed een lijst “Done” maken en je kaarten verplaatsen naar die lijst, natuurlijk!
Met Google Spreadsheets of Excel
Open een lege spreadsheetsjabloon in Google Spreadsheets of Excel.
Gebruik het eerste blad (of tabblad) voor de algehele planning van de redactiekalender.
- In rij 1 begin je met de contentmix. Maak dus een lijst met de verschillende soorten inhoud die je wil publiceren (video, blogposts, podcasts,…)
- Elke soort publicatie geef je een kleurtje.
- In rij 2 bepaal je de verschillende categorieën van je blog.
- Ook die geef je een kleurtje per onderdeel.
Voeg bladen toe voor elke maand
Voeg nu nieuwe bladen toe voor de verschillende maanden van het jaar.
Je krijgt dus uiteindelijk 13 bladen. Publiceer je niet meer dan een paar keer per week, zet dan zes maanden op één blad en de andere zes maanden op een andere. Je gebruikt dan twee bladen voor een heel jaar.
Bladen toevoegen in Excel doe je zo
Klik op de knop “+” onder aan het scherm. Je kan de “+” hernoemen naar de maand door in het menu voor ‘hernoemen’ te kiezen!
Voeg op het nieuwe blad je gewenste kolommen toe aan rij 1.
Je zou de volgende kolommen kunnen toevoegen in rij 1
- Te publiceren datum => hieronder komt je publicatieschema (zie verder)
- Deadline voor de eerste versie
- Titel
- Type inhoud
- Zoekwoorden
- Call-to-action
- Afbeeldingen (uitgelichte afbeelding, sociale media, …)
- Extra notities
- …
Vul de eerste rij met een kleur naar keuze, zodat deze opvalt!
Kopieer en plak vervolgens deze rij naar de andere maandelijkse bladen.
Zo doe ik het in Trello
Zoals je in de video kan zien, heb ik voor elke maand van het jaar een lijst. Ik maakte de lijsten visueel aantrekkelijk door er mooie afbeeldingen aan toe te voegen bovenaan. Dat doe je via “Bijlage”.
De lijsten vul ik verder in met blogpostideeen (= kaarten). Zulk een kaart beschikt over een aantal checklists. Het fijne is dat ik die checklists niet telkens hoef te maken. Als ik de kaart kopieer naar een andere lijst (en zelfs naar een ander bord), gaan de checklists gewoon mee over!
Stel een publicatieschema op
Wil je graag succesvol bloggen, maak dan een consistent publicatieschema en hou je er aan.
Of het nu gaat om een nieuwe post per week of meerdere posts per dag, een duidelijk schema helpt je je lezerspubliek op te bouwen.
Analyseer je sociale mediakanalen om uit te zoeken wat de beste dagen zijn om te publiceren.
Je hoeft niet elke dag een blog te posten om ze toch elke dag te promoten via sociale media. Blogberichten zijn niet zoals updates voor sociale media. Ze worden niet noodzakelijkerwijs gelezen op het moment dat ze worden gepubliceerd. Een succesvol publicatieschema op poten zetten gaat dus meer over wanneer en hoe je je blogberichten promoot.
TOPTIP: Probeer er achter te komen wanneer jouw lezers het meeste online zijn. Ga op Facebook naar Insights voor je pagina en klik links op Posts. Hier kun je zien op welke dagen je fans online zijn en op welke tijden ze het meest actief zijn.
Nu heb je een goed idee van wanneer je best je inhoud publiceert en/of promoot. Stel dan vast hoe vaak en welke dagen je wekelijks publiceert. Voer vervolgens die data in je spreadsheet in voor elke maand van het jaar en wel onder “Te publiceren datum”.
Zo doe ik het in Trello
Ik heb een apart bord voor mijn publicatieschema en mijn social media-kalender. Dat kan prima, want Trello biedt de mogelijkheid om borden, lijsten en kaarten met elkaar te koppelen. Ik spring dus probleemloos binnen mijn editorial kalender over naar de social mediakalender voor die specifieke post.
Blogonderwerpen bedenken
Het kader is klaar.
Nu gaan we brainstormen over ideeën voor blogposts. Het samenstellen van tientallen boeiende onderwerpen en andere soorten inhoud in één keer kost tijd en moeite, maar je bespaart op de lange termijn veel tijd.
Zorg ervoor dat je je doelen en ideale lezer in gedachten houdt. Elk stukje inhoud moet strategisch zijn. Wat zijn de vragen, de zorgen, de problemen, de behoeften van je ideale lezer?
Je kan je laten inspireren door
- Answer The Public
- Je eigen oude blogposts
- Sociale media (bij mij is dat vooral Pinterest en Flipboard)
- Google Keyword Planner
- Content Idea Generator
- Andermans blogs / Bloglovin’
TOPTIP: MamaExpert’s tips om aan inspiratie te komen!
Voeg alle ideeen nu toe aan je agenda.
Bepaal tot slot de deadline voor je concept.
Vergeet eventueel niet te diversifiëren: video en audio doet het ontzettend goed in blogland en kunnen prima worden gecombineerd met wat je schrijft.
TOPTIP: Plaats je beste blogposts op de optimale dagen. How-to-posts genereren bijvoorbeeld meer verkeer en betrokkenheid.Publiceer (of beter: promoot) ze op de dagen van de week wanneer je publiek het meest actief is. Doe hetzelfde met andere inhoud die veel waarde oplevert voor uw publiek.
O ja, als je contentkalender op poten staat, raad ik je aan om er nogmaals door heen te lopen. Bekijk opnieuw alles wat je hebt gepland en beantwoord deze vragen:
- Hoe komt dit ten goede aan mijn doelgroep?
- Welke waarde heeft het voor hen?
- Hoe kan dit me helpen mijn doelen te bereiken?
Zo doe ik het in Trello
Ik verzamel ideeën voor mijn blogs in een apart bord. Word ik ergens door geinspireerd, link ik heel eenvoudig door in mijn kaarten. Dat kan door de linken te copypasten, toe te voegen via ‘bijlage” of via tools als Zapier. Door middel van zgn. Power-Ups voeg ik deadlines toe aan de verschillende kaarten uit mijn contentkalender. Er wordt dan verbonden naar mijn Google Calendar.
Dit zijn de 20 beste tools voor je (online) business!
3 verteltechnieken voor je blog, die ze ook in Hollywood gebruiken
[How to] Hoe creëer je een aantrekkelijke visuele strategie voor je blog?
Trello is mijn lifesaver. Ik gebruik deze online en gratis tool om mijn hele leven te organiseren. Wil jij je momlife beter organiseren? In het najaar lanceer ik een aantal online cursussen over Trello! Meld je aan voor onze mailinglijst en wij houden je vrijblijvend op de hoogte.
Conclusie
Een redactionele kalender voor je blog helpt je gefocust te blijven op je doelen. Het verbetert ook je productiviteit!
Bekijk het zo.
Hoe vaak moest je in de laatste seconde nog met een blogpostidee komen? Hoeveel blogposts heb je geschreven en gepubliceerd om zo maar eventjes, snel snel snel iets te posten? Dit kan iedereen overkomen (mij ook) maar met een contentkalender vermijd je dat soort ongein. Je slaagt er in om consistent te publiceren en je te richten op inhoud die iets oplevert (je marketingdoelen ondersteunen).
Q: Wat denk jij?
Gratis mini-training over Trello
Wij zijn zo zot van Trello, dat we besloten hebben een gratis mini-cursus te ontwikkelen voor jou, mumpreneur.
Ben jij een mumpreneur die veel tijd verspeelt met het bijhouden van notities in papieren agenda’s en notebooks? Ben je voortdurend op zoek naar bestanden op je computer? Loop je altijd weer doorheen je inbox om die follow-ups te doen van klanten?
Voel je je overweldigd door het gebrek aan organisatie als het gaat om jouw bedrijf?
Als het antwoord ja was, ontmoet dan je nieuwe beste vriend, TRELLO!
Ik laat je zien hoe deze online tool al die problemen elimineert en hoe je je bedrijf organiseert op een doelmatige manier.
In deze GRATIS cursus, leer ik je hoe je Trello gebruikt om het volgende te beheren:
- Jouw to do lijsten
- de CRM of customer relationship management
- De sociale media en de editorial calendar van je blog
- Project management
- BONUS: Steel mijn borden om mee te beginnen!
16 thoughts on “De inhoud plannen voor een heel jaar voor je blog in slechts enkele minuten met Trello of Excel”
oe heel handig, maar of het nou zo geregeld is weet ik niet. Ik schrijf liever over van alles en nog wat zonder me perse aan iets vast te houden.
alexa onlangs geplaatst…Date tip: Speel jeu de boule
Als dat werkt voor jou, waarom niet, he?! Bloggen moet per slot van rekening ontspannend en leuk blijven.
Ik had al eens over Trello gehoord via een podcast, maar heb het zelf nog niet uitgeprobeerd. Het ziet er wel een handig programma uit.
Eline onlangs geplaatst…Het attachment parenting boek | natuurlijk ouderschap
Zeker weten. Podcasts, ook mijn ding. Welke raad je aan? Ik luister naar die van Neil Platel en Amy Porterfield.
Het ziet er goed uit, maar ook wel arbeidsintensief. Ik weet niet of ik zin heb om dat programma helemaal te gaan leren moet ik bekennen. Maar plannen is natuurlijk wel goed om te doen.
De leercurve is nochtans niet zo heel erg steil, hoor. Voor je het weet ben je er mee weg. Wat ik me wel afvraag, want ik weet dat jij verschillende blogs onderhoudt, hoe doe jij het dan?
Amai zo georganiseerd.
Ik vind dat heel knap als je dat kan. Ik hou het zelf liever spontaan. Ik leg mezelf al zoveel verplichtingen op in mijn job dat ik mijn blog als puur ontspanning aanschouw.
Je hebt absoluut gelijk. Houden zo, als dat werkt voor je!
Zo, dat is een heldere en uitgebreide post! Ik wissel nog erg met programma’s, heb nog niet iets gevonden dat perfect voor mij werkt. Ik moet ook veel plannen qua content omdat ik voor verschillende bedrijfjes werk en daarnaast zelf 2 blogs heb. Nu heb ik even alle apps en programma’s links laten liggen en heb ik heel oldschool een agenda gekocht en daar mijn volgende maand ingepland. Lekker elke dag papier in mijn handen haha
De papieren versie heb ik ook heel lang geprobeerd, maar dat werkte niet voor mij. Post-its, agenda’s, gekleurde memoblokken – voor ik het wist, was ik ze kwijt en ze kwamen ook nooit meer terug. In Trello kan je je je verschillende bedrijven (ik heb die ook namelijk dus ik weet waar ik over spreek) heel gemakkelijk uit elkaar houden en heelder to do lijsten , editorial kalenders en andere soorten planningen aan vast hangen.
Leuke en goede tips! Deze ga ik zeker eens onthouden.
Ik gebruik zelf al 10 jaar geen tools en laat het gewoon allemaal spontaan komen. Mijn blog is mijn grootste hobby en wil niet dat het een verplichting wordt! Voor mij werkt het prima met een mini planning afhankelijk van de producten die ik binnenkrijg!
Een planning gelijk een ander, me dunkt. Als het voor jouw werkt, waarom dan een winning method aanpassen? Bedankt voor je reactie.
Super tips! Ik heb al Trello op mijn mobiel en in het begin deed ik er nog wat mee maar vind wel handig om er meer over te weten. Ik heb me ingeschreven!
ZAAAALIG! Ik hou je graag op de hoogte!
Wat een fijne tips, thnx! Voor inspiratie voor mijn blogplanning gebruik ik ook vaak de kalenderactiviteiten (pase, moederdag, vakantie, dierendag) en dingen als ‘dag van het brood’ of ‘week van de geschiedenis’
Anne-Marie onlangs geplaatst…My happy life februari 2019