Afbeeldingen, foto’s maken een groot deel uit van een uitgekiende marketingstategie. De meeste mensen zijn visueel ingesteld. Als je beeld gebruikt bij je blogbericht, blijft de tekst beter hangen bij je lezer en de boodschap is beter te begrijpen.
Vroeger zei je “Een foto is 1000 woorden waard”; nu zeg je “Een foto is 1000 likes waard”.
Visuele content, als onderdeel van je marketingstrategie, is gewoonweg logisch. Je valt er mee op, maakt een ingewikkelde materie begrijpelijk en speelt direct in op de emoties van mensen.
Leestip: Het inzetten van visuele content voor je marketingstrategie
Maar. Zo. Veel. Foto’s. Waar moet je als gepassioneerde mumpreneur beginnen?
Met stockfoto’s vind ik. En haal niet meteen je neus op. Want ik breek hier geen lans voor alléén maar stockafbeeldingen.
De ideale mix in een social mediamarketingstategie bestaat uit productfoto’s, eigen foto’s van bijvoorbeeld een styled shoot en afbeeldingen uit een stockvoorraad. Door de juiste afbeeldingen van bijvoorbeeld Shutterstock of Haute Stock, verhoog je je visuele consistentie op het internet, kan je meer ideale klanten lokken naar je website of dienst en de visuele esthetiek van je merk verhogen.
Ontwerp een contentkalender
Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van je content. In een contentkalender geef je aan wanneer, wat, voor wie en in welke vorm je iets publiceert. Een content kalender kan je ook op poten zetten om je afbeeldingen te organiseren. Verwerk de planning van al je kanalen (bijvoorbeeld website, blog en social media accounts) in je contentkalender.
Je kunt zelf een contentkalender maken – in Excel, in Google Calendar of in Trello bijvoorbeeld. Of gewoon met de goeie ouwe pen en papier, natuurlijk. Je plant het één en ander in voor een bepaalde periode: een week, een half jaar of langer.
Een contentkalender bevat in ieder geval een aantal basiskenmerken:
Datum (uiteraard)
In welke vorm wordt de content gemaakt? (= type content). Ik kom hier later op terug.
Hoeveel keer ga je posten?
Wat wil je posten? (Waar gaat de content over en wat is het doel?)
Voor wie wordt het gepubliceerd?
Hoe wordt de content verspreid? (= kanaal)
- facebook live
- …..
Om efficiënt op zoek te gaan naar afbeeldingen, zijn de volgende vragen vooral van belang-
Leestip; Met deze tips lever je betere content voor je website of je blog!
Hoeveel keer ga je posten?
Een keer per maand? Een keer per week? Of meer? Ik probeer zes keer per week iets op mijn beide websites te zetten. Veel is afhankelijk van hoeveel tijd je hebt, van wat je klanten verwachten en wat je doelen zijn. Overigens hoef je niet elke dag een blog op je website te zetten, maar kan je er wel voor kiezen om dagelijks aanwezig te zijn op sociale media.
Leestip: Zo creëer je een social media kalender dat wérkt!
Wat wil je posten?
Het is heel belangrijk om hier over na te denken. Wat is het meest waardevolle voor je merk/service? Ook moet je bedenken waar je wat gaat posten. Je kan bijvoorbeeld lange teksten bewaren voor je website, maar er korte stukjes uithalen om ze te delen via je sociale mediakanalen.
Kies een zestal contenttypes uit om mee te starten. Voorbeelden van contenttypes zijn-
- Quotes
- Aanbiedingen van je bedrijf
- How to’s
- Testimonials van tevreden klanten
- Polls
- Video van de Dag
- …..
Later kan je gaan refinen, afhankelijk van de response die je krijgt. Want niet elke content krijgt even veel views of response.
Leestip: 13 websites met gratis stockfoto’s voor de mumpreneur
Neem een kijkje bij de concurrentie
Een vast onderdeel van je businessstrategie zou moeten zijn: gluren bij de buren.
Wat posten zij? Wat werkt voor hen?
Welke mix houden zij aan? Maken ze gebruik van onderwerpen die je aanspreken? Passen hun afbeeldingen bij hun merk?
Bekijk niet alleen de concurrenten die je leuk vindt, maar ook zij die je niet aanspreken. Zo vermijd je dat je in de zelfde valkuilen stapt.
BOOST JE WEBSITE MET MAMAEXPERT! ONTVANG ELKE WEEK EEN TIP IN JE MAILBOX !
Zoek stockfoto’s die bij je merk passen
Zelf gebruik ik Shutterstock voor Mamaexpert en Mint & Memories.
Shutterstock is betalend. Je struint door duizenden foto’s over allerlei onderwerpen in verschillende kleurthema’s en stijlen. Shutterstock beschikt ook over een editor, zodat je je afbeeldingen (nog meer) kan aanpassen aan je merk.
Hoewel ik grote fan ben van Shutterstock, gebruik ik de editor niet. Canva vind ik intuïtiever om te gebruiken; bovendien is Canva tot nader orde uitgebreider in de editormogelijkheden.
Leestip: Vergelijking tussen Shutterstock editor en Canva
Je bent nu halfweg in dit stappenplan. Er zijn nog een aantal zaken die je moet weten als je stockfoto’s selecteert voor je visuele strategie.
Kijk naar het kleurschema
Trek de kleuren van je merk door in de keuze van je afbeeldingen (=brand colors).
Ik vertrek vanuit de kleuren van mijn logo’s, die overigens allemaal het zelfde ‘kroontje’ dragen (=herkenbaarheid voor al mijn online projecten).
Het logo van MamaExpert vind je uiteraard hierboven. Mijn andere logo’s zijn –
Voor Mamaexpert veel zuurstokkleurtjes zoals roze, aqua of monochrome tinten zoals wit en zwart. Af en toe ook een vleugje groen, omdat dat zo fleurig is.
Voor Mint & Memories groen en paarse tinten. Maak ik zelf foto’s, zet ik er in Snapseed altijd dezelfde filter over, die ik handmatig heb ingesteld.
TOPTIP: Sla in Canva je brand colors op, zodat je nooit moeten zoeken naar de juiste kleuren.
Vraag je website/logobouwer welke kleuren hij of zij gebruikte of download Irfanview om er zelf achter te komen.
Andere programmaatjes:
- Pixie color picker
- Quick HTML Color Picker
Selecteer de juiste afbeeldingen en dat zijn er…
1. Die je als achtergrond kan gebruiken
Zulke afbeeldingen zijn flexibel. Je kan ze overal voor gebruiken: voor quotes bijvoorbeeld.
In Canva vind je allerlei handige overlays: balkjes om tekst te plaatsen bijvoorbeeld.
Of je kan de achterliggende afbeelding transparanter maken.
PS: Zoals je ziet, gebruik ik ook bijna altijd dezelfde lettertype – kan je standaard klaar zetten in Canva voor efficiënt gebruik.
Kies geschikte foto’s. Is het Kerstmis, dan kies je geen zomerse beelden (=seizoen). Probeer ook een rode draad te vinden in de sfeer die je wenst op te roepen.
2. Die specifiek op je doelgroep/niche is gericht
4. en die je boodschap uitdragen
Zo krijg je alle vrijheid en hoef je dus niet zelf foto’s te gaan produceren.
Mix deze met foto’s van eigen hand
Probeer een verhaal te vertellen
Dit noemt men storytelling. Storytelling is het toepassen van verhalen om een doel te bereiken. Verhalen zijn namelijk een ideale manier om contact te maken met je volgers en je klanten. Anno 2018 wordt storytelling hoog aangeschreven in de online marketing. Een verhaal, op de juiste manier verteld, kan mensen raken en tot actie aanzetten. Om jou te gaan volgen of om jouw dienst af te nemen.
Probeer daarom afbeeldingen te vinden die bij jouw verhaal passen.
Een visuele strategie verhoogt niet alleen je consistentie op het internet, maar maakt je website ook aantrekkelijker voor je ideale klant/volger. Dus doen!
Q: Wat denk jij?
18 thoughts on “[How to] Hoe creëer je een aantrekkelijke visuele strategie met stockfoto’s voor je blog of website?”
Goede tips!! Mooi geschreven ook!
Goede tips alleen voor mijn artikelen maak ik toch liever eigen foto’s al is dat niet altijd mogelijk en dan zijn stockfoto’s inderdaad een goed alternatief!
Hele handige en goede tips! Ik ga hier zeker een keer naar kijken als ik bezig ben met mijn blog want ik denk dat ik er wel wat aan heb!
Ik gebruik ook graag Shutterstock maar combineer het met Picmonkey. Canva vind ik lastig.
Nicole Orriëns onlangs geplaatst…Gescheurd geld: wat zijn je opties?
Dank voor de tips! Er zitten echt een paar handige tips bij die ik kan gebruiken voor mijn blog. Nogmaals dank!
Goede tips! Ik gebruik voor de afbeeldingen het programma ‘Affinity’. Dat is een concurrent van Photoshop. Eenmalig aanschaffen, geen abbonement voor nodig.
Ik blog pas sinds September vorig jaar en vind het ècht leuk om te doen. Via social media bereik je veel mensen. Dat geeft me motivatie…
Goede tips en holder uitgelegd. Ik gebruikt echter alleen zelfgemaakte foto’ s:)
ik gebruik zo veel mogelijk eigen foto’s maar ik moet nog wel groeien in de kwaliteit van die foto’s, dus misschien is shutterstock wel een beter alternatief…. Ik ga hier zeker eens dieper over nadenken!
Ik heb een shutterstock abonnement, maar maak er eigenlijk tekort gebruik van. Je hebt me met dit artikel wel inspiratie gegeven. Dank je wel. ?
Bianca Schrijft onlangs geplaatst…Recensie: Piep zei de muis – M.J. Arlidge
Supergoede tips en duidelijk uitgelegd!
Liefs, Eva
http://Www.dark-rebel.com
Ik ben meteen aan de slag gegaan bij Canva. Ik denk dat ik mij ook ga verdiepen in Storytelling. Aangezien ik graag verhalen schrijf en hier ook cursussen voor volg is dit misschien wel de ideale aanpak voor mij. Bedankt voor de leuke tips.
Sarah onlangs geplaatst…Fifty Shades Freed Review
Goede tips! Ik kom hier zeker nog een keer naar kijken. Shutterstock en canva gebruik ik inderdaad ook maar ik merk wel dat er meer gelijkenis in mijn foto’s zou mogen.
Patricia Schmitz-Heres onlangs geplaatst…Grenzen stellen en verleggen hoe is dat voor mij?
Goede en duidelijke tips. Goed artikel heb je geschreven.
Wow! Mooi artikel hoor, je ziet dat je er tijd ingestoken hebt!
Duidelijk thanks
Wat een goed artikel! Wil eigenlijk het liefst zelf alle foto’s maken, maar lukt niet altijd dus heb veel aan je tips!
ik gebruik Canva ( soms pic monky ) Stuuterstock vind ik erg duur. Ik gebruik Graphic stock en de vele gratis site zoals Pixabay
Bedankt voor het informatieve artikel, super! Wegens gebrek aan budget hou ik het nu op eigen foto’s, Pixabay en soms met toestemming foto’s van andere partijen. Maar Shutterstock lijkt me ook erg fijn <3
Sandy onlangs geplaatst…Getest: bordspellen van RVG Media