Ik gebruik Trello om mijn schoonmaakschema te organiseren. (Enfin, ik gebruik het voor zowat alles eigenlijk).
Ik denk dat er 3 verschillende soorten ’tracker’-mensen zijn. Je hebt mama’s die van papieren planners en papieren to dolijsten houden. Er zijn die digitale planners gebruiken. Alles online dus. En de laatste groep is een mix van de twee.
Ik ben absoluut een mix van zowel digitaal als papier. Ik hou ervan dingen op te schrijven. Zo hou ik mijn hoofd leeg en onthoud ik dingen. Maar ik kan niet ontsnappen aan het gemak van de digitale wereld. Het is zo eenvoudig om taken te kopiëren en te plakken, te dupliceren en dingen te verplaatsen zonder dat het inspanning kost! Dit is waarom ik Trello gebruik.
Als je nog nooit Trello hebt gebruikt, lees dan hier een introductie.
Trello is een gratis softwareprogramma voor projectbeheer. Je kunt Trello op de computer gebruiken. Maar er is ook een app die je op je telefoon kunt installeren om gemakkelijk je taken bij te houden! Om Trello te gebruiken, maakt je verschillende “kaarten” om in verschillende categorieën projecten te organiseren. Zo heb ik een schoonmaakschema / controlelijst in Trello. Er staan alle schoonmaakwerkzaamheden in die ik regelmatig in en rond het huis moet voltooien.
Hoe Trello te gebruiken om je schoonmaakschema te organiseren
Maak een nieuw bord aan
Met Trello maak je op een pagina (= bord of project) een overzicht van lijsten of kollommen (lists). In deze lijsten vind je kaarten (cards). Deze cards kan je verschuiven binnen of naar andere lists om prioriteiten of statussen mee aan te duiden.
Je kan lijsten maken met de verschillende taken die je onder elke lijst wil voltooien. Deze lijsten (= categorieën) kunnen dagen van de week zijn, maar ook schoonmaaktaken of kamers bijvoorbeeld.
PS: Nieuw bij Trello? Maak via deze link een account aan. Jij kan gratis aan de slag en ik krijg een upgrade! Alvast bedankt.
Verdeel de taken die je wil voltooien
In de eerste kolom of lijst, zet ik bijvoorbeeld de taken wat ik dagelijks doe. De taken waarmee ik mijn woning onderhoudt tussen mijn wekelijkse schoonmaakbeurten in. Ik heb elke kamer in een kaart gegoten. Vervolgens heb ik in elke kamer een lijst met taken die moeten worden voltooid.
In de volgende kolom staat een andere takenlijst: alle verschillende kamers die ons huis heeft. Deze hebben checklists van wat er in elke ruimte moet worden gedaan.
De volgende zes kolommen zijn de dagen van de week. Dan kan ik elke kaart kopiëren en ze verplaatsen naar de dag dat ik die kamer wil aanpakken. Zodra alle taken zijn voltooid, kan die kaart vervolgens worden gearchiveerd. Ik hoef me geen zorgen te maken over het verliezen van informatie omdat die kaart sowieso is gedupliceerd!
De hoofdkaart met de controlelijsten staat in de kolom met de takenlijst. Gemakkelijk toch?
TOPTIP
Butler in Trello is een power-up waarmee je onderanderen automatisch checklists verwijdert, bijvoorbeeld als je klaar bent met poetsen. Op die manier hoef je je geen zorgen te maken over het controleren en verwijderen van de lijsten, telkens wanneer je het schoonmaakschema gebruikt. Butler ben ik zélf nog volop aan het testen, dus keep an eye on MamaExpert voor verdere updates.
Gratis mini-training over Trello
Wij zijn zo zot van Trello, dat we besloten hebben een gratis mini-cursus te ontwikkelen voor jou, mumpreneur.
Ben jij een mumpreneur die veel tijd verspeelt met het bijhouden van notities in papieren agenda’s en notebooks? Ben je voortdurend op zoek naar bestanden op je computer? Loop je altijd weer doorheen je inbox om die follow-ups te doen van klanten?
Voel je je overweldigd door het gebrek aan organisatie als het gaat om jouw bedrijf?
Als het antwoord ja was, ontmoet dan je nieuwe beste vriend, TRELLO!
Ik laat je zien hoe deze online tool al die problemen elimineert en hoe je je bedrijf organiseert op een doelmatige manier.
In deze GRATIS cursus, leer ik je hoe je Trello gebruikt om het volgende te beheren:
- Jouw to do lijsten
- de CRM of customer relationship management
- De editorial calendar van je blog
- Project management
- BONUS: Steel mijn borden om mee te beginnen!
Q: Hoe ziet jouw schoonmaakschema er uit?
Meer lezen over Trello?
De inhoud plannen voor een heel jaar voor je blog in slechts enkele minuten
[Video] Hoe een takenlijst aanmaken in Trello en de taken over je gezinsleden verdelen?
Je vakantie plannen met kinderen onder de zeven jaar doe je zo!