Wat kunnen we doen om een feestje écht een wow-factor te geven? Er zijn feestjes en er zijn feestjes met een wow-factor. De wow-factor is die sparkle waar je gasten nog jaren over praten.
Is dit hét jaar dat jij een feestje gaat organiseren voor de communie, het lentefeest of het vormsel van je oogappel? En hou je ervan om je eigen persoonlijke toets te leggen in dat belangrijk moment? Ga dan niet voor zomaar een feestje. Maar ga voor een feestje met een wow-factor. Ik begin met 6 tips, later komen er nog! Stay tuned…
NB: Dit artikel is geïnspireerd op het prachtige boek van Studio Lala’s Feest!
Geniet zélf van de voorbereidingen
Elk feestje met een wow-factor vergt voorbereiding. Je kan er helaas niet om heen. Vaak merk ik dat net dat voor stress zorgt voor mama’s. Ze zij zo vaak perfectionistisch waardoor genieten niet meer kan. De stapel to do is so overwhelming, de slagroom mislukt, gasten bevestigen niet of te laat de invite en het plezier verdwijnt.
Mijn tip: zorg dat het feestje organiseren, een feestje op zich is. Geniet van de voorbereidingen, het kiezen van de kleuren, het uitwerken van de decoratie, het experimenteren in de keuken misschien? Loopt het een keertje mis, doe dan een stapje terug, adem diep in en uit en ga opnieuw aan de slag. Vraag eventueel hulp (of delegeer).
Zelf genieten van de voorbereidingen heeft slechts één doel: het creëren van een herinnering waar jouw kind twinkels van in de ogen krijgt. Die een warme glimlach tovert bij je gasten. Die de nodige ohhhs en ahhhs oplevert op het moment zelf.
Bedenk gewoon het volgende: ik heb het helemaal (of gedeeltelijk) zelf gedaan, al liep de voorbereiding wellicht niet perfect of is de uitvoering niet helemaal wat je Pinterest-gewijs voor ogen had.
In eventplanning geldt dat smaken verschillen! Believe in your own magic. Kies (bijvoorbeeld op Pinterest) wat jou (en je kind) aan spreekt en maak er je eigen variant van. Belangrijk is: alles kan, niets moet.
Meer lezen in deze reeks?
Een feestje écht een wow-factor te geven? Kies voor eye-catchers in de feestzaal!
Buffet versieren: maak van je feesttafel een eyecatcher!
Zelf een ballonnenslinger maken? Zo doe je dat!
DIY, is het iets voor jou?
Het is al jaren de nieuwe trend: DIY. Omdat je iets zélf maakt, is de waarde ervan veel groter. Ik begrijp het: wellicht kan je niet tippen aan iets wat je in de winkel koopt, maar je engelengeduld wordt gewaardeerd. Imperfecties doen niets ter zake.
Maar –
Ik ben eventplanner en style af en toe bruiloftsfeesten. Ik wéét dat ik geen kei ben in het handletteren van welkomstborden. Kalligrafie is iets wat je niet zo maar eventjes snelsnel leert – handletteringsspecialisten doen er jaren over om deze stiel onder de knie te krijgen. Daarom besteed ik zulk werk altijd uit. Hoe tof ik (of mijn klant) DIY ook vind , soms laat je het werk beter over aan specialisten.
Dus –
Weet dat àls je voor kiest niet zélf aan de slag te gaan en liever gaat voor gekochte decoratie, je absoluut geen #loedermoeder bent. Heb je het écht niet in de vingers (hear, hear), zet de drang opzij en KOOP gewoon die versieringen!
TOPTIP
Er bestaat zoiets als een in between methode: online kan je pakketten kopen, die alle ingrediënten bevatten om uiteindelijk toch een soortement DIY mee te creeren. Heel gemakkelijk, want je hoeft alleen nog maar (een beetje) te knippen, te plakken en op te hangen. Bovendien zit er steevast een degelijke handleiding bij, waarmee zelfs de grootste DIY-nitwit aan de slag kan.
Op Etsy vind je heel veel van dat soort pakketten.
Maar ook: Studio Lala verkoopt ze.
Niet voor niks is het motto van auteur en collega-blogger Ine Brands ‘Zorg voor een ohhh bij elke lala’. Feesten geeft haar energie door mensen aan tafel te brengen en gezelligheid te creëren in food en design. Ze hefet overigens ook een boek ‘Feest!’, waarmee ze haar liefde voor sweet styling, grafisch werk en mooie feestartikelen deelt met het grote publiek.
‘Feest!’ is een lust voor het oog en een ware bijbel voor de mama die wil uitpakken met home made decoratie voor party’s allerhande. Zonder dat het een aanslag wordt op je portemonnee.
Op zoek naar low budget tips voor een babyshower? Kijk op de blog van Jasmina.
Kies een concept
Een concept is de ‘look & feel’ van je feestje. Je kiest de stijl die je toepast op alle aspecten van je feest. Die trek je bij voorkeur door van de uitnodigingen tot en met de goodiebag. Met een goed concept zorg je voor je zelf voor een “kapstok”. Je hangt er als het ware het hele feestje aan op. Bekijk het als een lijn in je keuzes, waarmee alles mooi op elkaar wordt afgestemd.
Ook gasten vinden een concept soms fijn. Het verhoogt voor hen herkenbaarheid, biedt een dresscode (als je dat zou willen) en niet onbelangrijk – de verrassing!
Onthoud
Een concept visualiseer je later in een moodboard.
Inspiratie zoeken
Inspiratie zoeken doe je online, door andere mama’s naar tips te vragen of een eventplanner te consulteren (knipoog)
Gebruik de volgende vragen bij wijze van leidraad –
- Wat is de gelegenheid? (Pasen, verjaardag, familiefeest)
- Als het voor je kind is (of voor iemand anders) => Wat doet hij/zij graag? Kan je hem/haar ergens mee typeren? Wat is zijn/haar lievelingskleur/passie/ muziekkeuze/ favoriete dier/…..?
- Indien feestvarken: welke drie dingen wil hij/zij zeker op het feest? => taart, goodiebag, veel kleur, thema,…
- Wat vind jij, als gastvrouw het belangrijkste? Wat wil je zeker dat de gasten ‘onthouden’?
- Benoem de sfeer die je feestje zou moeten uitstralen: speels, stylish, romantisch, chic, fun,…
- Maak een moodboard.
Online tools zoals Pinterest, blogs en websites die feestartikelen verkopen, helpen je inspiratie vinden. Googlen maar!
Dit is mijn Pinterestbord voor feestjes.
TOPTIP
Bedenk ook waar je het feest gaat organiseren, hoeveel gasten je gaat vragen en het budget wat je wil uitgeven aan het feest.
Datum, gastenlijst en budget: onmisbare tips voor een spetterend feest
Zet je inspiratie om in een moodboard
Een moodboard is een collage van kleuren, sferen en details die onderdeel kunnen zijn van je concept. Je visualiseert dus je concept met een moodboard.
Het is vooral een houvast om een bepaalde sfeer te creëren.
Er zijn verschillende mogelijkheden om een moodboard te maken.
Het papieren moodboard
Om een moodboard te maken, zoek je naar foto’s die een bepaalde sfeer uiten. Verzamel dus tijdschriften, kranten, brochures, om afbeeldingen uit te kunnen knippen. Je kunt ook mooie afbeeldingen van het internet printen vanaf je computer. Ga op zoek naar afbeeldingen die helemaal bij de stijl passen die jij voor ogen hebt voor je feestje.
Wanneer je alles verzameld hebt, kun je gaan plakken. Voordat je dit gaat doen, is het belangrijk om een compositie te bepalen. Leg daarom alle afbeeldingen die je graag wilt gebruiken bij elkaar en bedenk een mooie compositie voor ze.
Het digitale moodboard (PC)
Het digitale moodboard maak je op de computer met programma’s zoals Photoshop, INDesign of een ander handig teken- of fotoprogramma.
Ook met Word of Powerpoint kun je afbeeldingen bij elkaar plaatsen en ordenen.
Verzamel afbeeldingen vanaf het internet om een digitaal moodboard te maken.
Het online moodboard (smartphone of PC)
Voor mama’s die niet graag knippen en plakken, maar ook geen programma (of computer) ter beschikking hebben, kun je ook met een smartphone een moodboard maken. Met een website zoals Pinterest verzamel je supergemakkelijk afbeeldingen. Je kan ze rangschikken op een bord en zo je eigen moodboard maken.
Maak een keuze en trek die overal door
Op basis van je moodboard kan je nu keuzes maken. Voor een samenhangend geheel laat je je keuzes terugkomen in alle elementen van je feest (= het concept).
Bijvoorbeeld in de
- uitnodigingen
- de dresscode
- de kleuren
- de goodiebags
- de food en de beverage
Onthoud
Het concept is de lijm van je partydesign.
In een volgend artikel krijg je nog meer tips om van jouw feestje een wow-feestje te maken!
Een kinderfeest organiseren in negen stappen; start met het draaiboek!
Datum, gastenlijst en budget; onmisbare tips voor een spetterend (doop)feest
Geld besparen van Feestdagen tot Familieuitje
Q: Welke tips heb jij voor andere mama’s om van een feestje een superknaller te maken?