Niet zo heel lang geleden, liep ik tegen hen aan – de haters. Per definitie spuien zij negatieve reacties; het één sluit helaas het andere dus niet uit. Vroeg of laat kom ook jij ze tegen, de haters, de negatieve boodschappen. Op je blog bijvoorbeeld. Grijp dan terug naar dit artikel van een ervaringsdeskundige.
Doorgaans ben ik haters een stapje voor – door ze al te verwàchten, zijn hun reacties minder van het kaliber ‘een keiharde stomp in je maag’. Minder, zeg ik, want altijd blijft het schrikken, hoezeer een bepaald blogje negatieve reacties uitlokken en wat voor reacties dit zijn. Haters zijn natuurlijk zelden mals voor je – en de toon van negatieve reacties is nog minder vriendelijk ende beleefd. Waar jij misschien hoopte op een beschaafde discussie en het elkaar in het midden tegemoet komen om dan later samen hakuna matata te zingen bij het kampvuur, verdwijnt dàt idee bij sommige mensen als sneeuw voor de zon.
Er is namelijk niets zo easy als vanachter je computerscherm op een ander af te geven. De relatieve anonimiteit en het feit dat negatieve gedachten nu éénmaal gemakkelijker vorm worden gegeven dan lieve of enthousiaste, zijn daar de oorzaak van. Neemt niet weg dat haters je ego een flinke deuk kunnen geven en dat de volgende zeven technieken van pas kunnen komen om te pareren gelijk ne pro.
Denk, doe en vergeet
Vraag je af of een negatieve reactie terecht is. Is dat zo, doe dan alles in je vermogen om het recht te zetten. Zo niet, leg het dan naast je neer. Je hebt het recht om je leven te leiden zoals je dat zelf wil. Weinig mensen zo heilig als de Paus. En zelfs die heeft voor- en tegenstanders.
Schrijf een email/brief en vernietig deze dan
Als een hater je contacteert, schrijf dan een reactie hierop. Doe dat helemaal zoals je je op dat moment voelt. Met vloekwoorden, hatelijke opmerkingen, vreselijke pejoratieve bewoordingen.
Laat je helemaal gaan om daarna het gewraakte document te vernietigen. Je zal je beter voelen, beloofd, maar vergeet niet – verstuur niks en nooit. En zeker niet als je dronken bent.
Bedenk iets wat je wél goed gedaan hebt
Negatieve reactie of niet, er zullen toch dingen zijn die je wél goed gedaan hebt. Neem dan even de tijd om dit voor ogen te halen. Desnoods vervang je de negatieve boodschap letterlijk door iets van deze introspectie. Voor bedrijven : lees de getuigenissen op je website. Voor bloggers : lees de positieve reacties op je blog. En voor wie geen eigen website zou bezitten, je hebt vast wel ergens een private collectie liggen van fanmail, al is het maar die ene hopeloze liefdesbrief.
Besef dat één hater niet betekent dat iedereen tegen je is
Het heelal bestaat uit net zoveel verschillende opinies en verschillende attitudes en kijk-op’s als er mensen bestaan. Als je even stil staat bij wat voor jou belangrijk is – kwaliteiten, mensen en ervaringen – zorgt dat dat alles in perspectief komt te staan. Dat ene negatieve berichtje is slechts een klein sterretje aan een positief universum. De wereld houdt dus niet op met draaien en morgen is er weer een nieuwe dag. Ik heb de ervaring dat er toch mensen zijn die je een warm hart toedragen ondanks je publieke opdebrandstapelzetting. Wat niet wil zeggen dat ze het met je eens zijn, versta me niet verkeerd.
Bel een goede vriendin of je moeder
Lucht je hart. Gebruik haar als Klaagmuur, dat mag. Zodra je uitgeventileerd bent, ga verder met wat je bezig was.
Vindt troost in muziek, een wandeling of een breisessie
Ga als een gek wat anders doen. Headbangen, sporten, breien – alles wat je aandacht afleidt van de haters. Iets dat je leuk vindt om te doen. Iets dat net arbeidsintensief genoeg is, waardoor de negatieve boodschap naar de achtergrond verschuift. Iets dat je gedachten letterlijk verzet.
Vraag steun aan gelijkgezinden
Op Facebook zijn er tig fora voor ondernemers en bloggers van allerlei pluimage. Maak je lid en ventileer. Je zal versteld zijn van hoe gemeenschappelijk sommige gebeurtenissen zijn – wie aan succes timmert, ondervindt vaak de zelfde wegblokkades en hatelijke reacties maken deel uit van zulke hindernissen. Collegae in de enge en de ruime zin van het woord kunnen jou en je situatie in het juiste perspectief zetten en waarom niet, je tools geven om volgende keer beter beslagen ter paard te komen.
Bloggen is af en toe met je snoet keihard tegen de muur gaan. Hopelijk slaag je met deze zeven tips om een negatieve ervaring om te zetten in een positieve – zo eentje waar je uit kan leren.
Alvast veel succes gewenst.
Q: Welke tips kan je nog toevoegen? Heb je zelf wel eens negatieve reacties gehad? Hoe ging jij er mee om?
One thought on “7 x omgaan met negatieve reacties of haters”
Als ik ermee in aanraking kom bel ik naar vriendin of ga ik klagen op fb groepje :p
Ineke onlangs geplaatst…Kids veilig op de ipad/iphone