Hoe een auto winterklaar maken? Het is gevoelig kouder de laatste dagen. Koning Winter zal niet lang op zich laten wachten. Ik kijk er niet naar uit, eerlijk gezegd. Ijs krabben ’s ochtends, bang afwachten of de auto wel start en slibberen naar het werk in plaats van rijden. Met deze tips, om je wagen winterklaar te maken, moet het vast wel lukken. Succes!
Je auto winterklaar maken met winterbanden
In België is het geen verplichting, winterbanden hebben, maar toch is het een aanrader. Winterbanden beschermen je auto tegen het ongecontroleerd tollen. Ze zijn gemaakt uit een specifieke rubbersamenstelling die zachter is, waardoor je een betere controle hebt over je wagen bij gladde wegen. Zodra de temperatuur onder de 7 graden duikt, zijn winterbanden aangewezen. Ook omdat ze over een andere soort groef beschikken dan zomerbanden: brede profielblokken met extra insnijdingen waardoor water sneller wordt afgevoerd en je minder risico loopt op aquaplaning. Wil je je banden trouwens checken op voldoende diepte? Steek dan een 1-euromunststuk tussen de groeven, de ideale diepte is 3 mm, wat overeenkomt met het gouden randje. Zijn ze minder diep, dan zijn ze versleten en aan vervanging toe.
Winterbanden kosten ongeveer even veel als zomerbanden. Natuurlijk heb je dan twee sets nodig en betaal je soms ook nog stockagekosten aan de garage omdat je ze in de zomer binnen droog moet kunnen bewaren. Maar toch loont de investering, zeker in termen van veiligheid: je auto krijgt met winterbanden meer grip op de gladde weg. Winterbanden gaan ongeveer tussen de 40.000 en de 80.000 km mee en de prijzen schommelen tussen de €40 en de €130 per band.
Externe link: Oponeo over veilig met de auto op wintersport
Volgens Test Aankoop zouden de banden van Continental de beste koop zijn, terwijl de Kormoran Snowpro en de Interstate Winter IWT-2 de minsten zijn.
Do & don’t bij winterbanden
- Maak je afspraak voor het plaatsen van winterbanden op tijd. Bij de eerste winterprik lopen de wachttijden bij de garages immers op.
- Rij nooit met je winterbanden in de zomer. Ze verslijten sneller en hun remafstand is groter dan die van een zomerband.
- Controleer minstens één keer per maand de bandenspanning.
- Niet elke winterband is van dezelfde kwaliteit. Vraag er naar bij je garagist! Volgens Test Aankoop zouden de banden van Continental de beste koop zijn, terwijl de Kormoran Snowpro en de Interstate Winter IWT-2 de minsten zijn.
Bevroren ruiten
Do
- Leg een stuk karton over je voor- en achterruit om bevriezen (en krabben van ijs in de ochtend) te vermijden. In de handel zijn er ook schermen te koop.
- Investeer in een goede ijskrabber. De ideale ijskrabber heeft een korte steel, want dan zet je meteen druk op je hand. Kies ook voor een meer rechthoekige vorm, dan voor de driehoekige vorm. Dat werkt prettiger. Tot slot is een plastieken ijskrabber beter dan een metalen, want die laatste maakt krasjes op de ruiten.
- Als je aan het krabben bent, zet dan eventueel de ruitverwarming op.
- Maak alle ruiten ijsvrij en vergeet ook de sneeuw op je dak niet. Dat is ‘vriendelijker’ voor de mensen die achter je rijden en vast geen smak ontdooide sneeuw op hun voorruit willen.
- Trek plastiek zakjes met een elastiek over je zijspiegels.
Je ruitenwissers gebruiken beschadigt niet alleen de ruitenwissers, maar ook het motortje ervan. Bovendien haalt het geen zier uit!
Don’t
- Wrijf je ruiten nooit in met een doorgesneden aardappel. Dat geeft enkel maar vette strepen, waardoor je zicht kan belemmerd zijn, als je gaat rijden.
- Probeer ook niet het ijs ‘weg te vegen’ met je ruitenwissers. Slecht voor de ruitenwissers en het motortje en het helpt toch geen zier!
- Gooi nooit warm of kokend water over je ruiten. Je wil toch niet dat het glas gaat barsten?
- Nog meer tips om je auto winterklaar te maken? Raadpleeg de website van Touring!
En dan moet je starten
Starten bij vriestemperaturen, het is een dingetje en best spannend. Zou ie of zou ie niet? In ieder geval, doe nooit één lang gerekte startpoging, maar telkens korte, tot de motor aanslaat. De meeste huidige benzinemodellen beschikken over een elektronisch injektie- en ontstekingssysteem, dus geef geen gas maar ontkoppel wel tijdens het starten. Laat radio, verwarming en GPS uit tot je wagen vertrokken is.
Wat als je handrem bevroren is?
Niks vervelender dan je een bevroren handrem moet lostrekken, zeker als je al te laat bent voor je werk. Om dit te vermijden trek je de avond er voor de handrem niét op, maar zet je de auto in versnelling, dan bolt hij ook niet weg. Vergeet dan niet dat je het zo hebt opgelost of je bent meteen wakker met een letterlijke ‘schok’.
Is je handrem toch bevroren, trek ze dan even verder naar boven en dan weer naar onderen. Idem overigens voor een vastgevroren deur: niet aan trekken, maar dan eerst duwen en dan pas trekken.
Leestip: Dit moet je absoluut weten als je op wintersport gaat met kinderen
Q: Welke tips heb jij nog om Koning Winter te snel af te zijn?