Een vrouw kan er niet genoeg voorraad van hebben van kinderschoenen en van slippers dames.
Zo ook mijn dochter van ondertussen zes. Begon die het schooljaar met een gerecycleerd paar van nauwelijks vier euro, is haar persoonlijke schoenenkast ondertussen behoorlijk uitgebreid.
Met onderanderen een veterboot van Dr. Martens, sneakers van Adidas en de geinige regenlaarzen van Igor. Allemaal te koop op Omoda, een schoenenwebshop met een hart voor mode.
Van salonschoenen naar heldenstatus
Mijn oma had een salon. En een woonkamer.
In de woonkamer leefden mensen. Het salon was voor zondag of als er familie kwam. De mooiste meubelen werden voor het salon bewaard. In die van mijn oma stonden er zitmeubelen met handgenaaide zittingen; ze zaten alles behalve lekker. Een salon kocht men letterlijk voor het leven, want versleten geraakte zo iets niet. Zo’
n 52 keer per jaar werd er gezeten en ook niet meer dan dat.
(Mensen waren zuiniger op hun spullen, me dunkt, maar of ze er ook vrolijk van werden?)
Vanuit de salonoptiek en vanuit mijn autoriteit als mama, wilde ik de Dr. Martens veterboot bombarderen tot salonschoenen. Enkel aan te trekken als het droog is buiten of op een familiefeestje. Maar als mijn dochter het niet in haar kop heeft, heeft ze het wel in de staart.
Na nog geen 48 uur gingen ze al mee naar school, de veterboots en mijn dochter werd prompt tot miss popularity gekroond. Op straat verkreeg ze een heldenstatus – want zo stoer – en zelfs in de supermarkt werd het kind aangesproken, door enthousiaste omaatjes.
Begin van élke wereldoorlog
Ook was er een pink broek. Ik zeg pink, want Chloé Grace kent alle kleuren van de regenboog, inclusief violet en indigo- in het YouTube-Engels. Yep, bij ons wordt schermtijd niet beperkt.
Over die pink broek was er elke ochtend discussie. Geen enkel andere broek haalde het.
Mijn dochter woonde bijna in die roze broek en dan geraakt zo’n kledingstuk versleten op de draad. Toen ik die uiteindelijk weggooide stond dat bijna gelijk aan de moord op Frans Ferdinand, voor sommige historici de aanleiding voor de eerste wereldoorlog. Een dolk in de rug, een loedermoeder was ik en tot op de dag van vandaag treurt ze om het vermaledijde plunje.
Als leuk niet leuk genoeg is
Ze is zes, Chloé Grace en haar garderobe is heilig. Toch om er af en toe een mini-wereldoorlogje voor te beginnen.
Kleren maken haar tot de man en ze heeft er een uitgesproken mening over. Probeer daar maar ’s iets voor te kopen – ze is wat maaltijden betreft al zo pikkeneurig.
Ik heb vaak medelijden met mezelf. Als ik zwaai met – in mijn ogen – leuke kleren, zijn die vaak niet leuk genoeg. Dan maakt ze me duidelijk dat ik ’s dringend meer in de modemagazines moet duiken. Ze weigert bijvoorbeeld vaak een jas aan te trekken, “want is het te warm, doet een mode-icoon geen jas aan”.
Met lede ogen zie ik het wisselen der seizoenen aan. Want dan moet niet alleen de jas weer aan, maar moeten sandalen gewisseld worden voor winterschoenen en krijgen we opnieuw een start van een mogelijke wereldoorlog. Leuk is niet leuk genoeg.
Voor kinderschoenen, slechts één adres!
Voor mama’s met dochters als de mijne heb ik gelukkig dé tip van dit (na)jaar. Ga eens kijken op Omoda.be. Omoda verkoopt stylish kinderschoenen voor elke kleine popkoningin. Een ommetje waard, want ze hebben ook fysieke winkels.
Je vindt er bijvoorbeeld de Koel4Kids enkellaarsjes en de hoge sneakers van All Stars Converse. En die vindt Chloé leuk.
(en ik vind de hippe slippers van Lazamani leuk).
Chloé Grace is voorlopig verzekerd van een heldenstatus op school.
Q: Wat denk jij? Heb jij ook zulke discussies met jouw dochter?