Vroeger was etiquette voor de gastvrouw het equivalent voor stijfdeftigheid. Tegenwoordig verloopt alles een stuk minder strikt. Toch is het fijn te weten dat er zoiets bestaat als etiquette van de gastvrouw. Een houvast, een norm van regels, vrij toe te passen als je je eigen kerstfeest moet hosten.
Etiquette van de gastvrouw : algemene tips
1. Een gastvrouw moet er zo veel mogelijk staan voor haar gasten. Niks zo ongezellig als eentje die voortdurend in de keuken staat. Bereid je daarom zo goed mogelijk voor. Investeer in gemakkelijke hapjes, die je op voorhand kan bereiden. Kies niet voor een gangenmenu, maar iets wat aan tafel kan gedaan worden; gourmet, fondue of waarom laat je de traiteur niet leveren? Ovengerechten, koude schotels – zo laat je je gasten niet in de ‘kou’ staan.
2. Neem de jassen meteen aan bij het binnenkomen. Zorg voor een ruime vestiaire of reserveer een slaapkamer om de jassen op het bed te leggen.
3. Een goede gastvrouw heeft interesse in haar gasten. Zijn er mensen die allergisch zijn aan iets? Of gasten die op dieet zijn? Om produktallergieën op te vangen, steek je van die geinige vlaggetjes in je hapjes. En o ja, er is ook zoiets als gevoeligheid. Aan vegetariërs zet je geen vlees voor en moslims in geen geval varkensvlees.
4. Een WC moet echt gepoetst. Controleer op voorhand of er voldoende handdoekjes zijn en zeep. Ook schattig : een mandje met deodorant, een kam en een vlekkenverwijderaar. Onhandige nonkel zal het appreciëren.
5. Heb ik een keer gedaan en mijn beste vriendin (nochtans iets gewoon van me) maakte terecht opmerkingen – je ontvangt nooit je gasten op sloffen.
6. Als je geschenken ontvangt, maak ze dan zo snel mogelijk open. Opmerkingen als ‘Oog, dat had je niet moeten doen’ zijn goed bedoeld, maar zijn minder respectvol ten opzichte van mensen die alle moeite van de wereld deden om het perfekte cadeau voor jou te vinden.
7. Wij zetten enkel de TV op voor het openhaardvuur-programma van Netflix.
Bron : Pinterest
Etiquette voor de gastvrouw : de tafeldekking
8. De tafel moet behoorlijk zijn gedekt.
Gasten hebben circa 45 cm. per persoon zitruimte nodig. Ik raad zeer sterk het gebruik van een molton aan onder je tafelkleed. Dat dempt het geluid. Onderborden zijn netjes, maar niet vereist.
9. Borden voor warme gerechten horen warm te zijn. Gebruik je microgolfoven of speciale bordenwarmers. Tijdens het diner gebruik je steeds het zelfde servies; het dessert mag eventueel op wat anders worden geserveerd.
10. Totally not done : assebakken op tafel tijdens de diner.
11. Er moeten minstens twee glazen op tafel staan. Eentje voor de waterdrinkers en eentje voor de wijn. Naar gelang er meer gedronken wordt, zet je ook meer glazen en wel als volgt (van rechts naar links) : witte wijn, rode wijn, water en dan champagne.
12. Hou tafeldecoratie laag. Zo kunnen je gasten elkaar nog zien tijdens het praten. Gebruik altijd ongebruikte kaarsen, maar let – zeker bij kinderen – op de veiligheid. Theelichtjes in houders zijn bijvoorbeeld een goed alternatief.
13. Natuurlijk kan je iedereen zijn eigen plaats laten kiezen aan tafel, maar dan loop je het risico dat er verwarring ontstaat en dat mensen een tafelpartner kiezen die ze al kennen. Wat jammer is, want jij als correcte gastvrouw wil dat iedereen met iedereen praat; ook met de muurbloempjes.
Met voorbehouden plaatsen en naamplaatjes vermijd je zulke situaties.
Zorg er voor dat je gasten naast elkaar zet waarvan je denkt dat ze elkaar interessant zullen vinden. Of bijvoorbeeld een prater naast een stille of zo. Koppels zet je uit elkaar en heren en dames om en om.
14. Gebruik in je menu niet in twee op elkaar volgende gangen hetzelfde ingrediënt. Probeer ook te variëren in kleur.
15. Als gastvrouw zeg je waarschijnlijk ‘Smakelijk eten’. Eigenlijk slaat dit als een tang op een varken – want natuurlijk is het eten smakelijk. Zeg dus wat anders.
16. Enkel in noodgevallen verlaat een gastvrouw de tafel. Zorg dat je goed voorbereid bent.
17. Als er muurbloempjes zijn op mijn feestjes (wat nauwelijks gebeurt, want al mijn gasten zijn per definitie hip) zal ik er steeds voor waken dat dit mensje kan aanpikken bij iemand, waarvan ik weet dat ze gedeelde interesses hebben. Zo in de trant van ‘ Zeg, wist je dat nonkel X gisteren een baars van 1000 kilo heeft gevangen? Zeg, nonkel X. Vertel dat verhaal is aan mensje Y, want die doet wel eens aan vliegvissen’.
18. Een goede gastvrouw maakt het gezellig en comfortabel voor haar gasten, maar vergeet zelf niet te genieten. Het is per slot van rekening nog altijd haar eigen feest. Hef het glas en zeg schol.
Ben jij een goede gastvrouw/heer? Waarom wel of niet?
Nu woensdag nog last minute tips voor de kerstdagen. Groeten
2 thoughts on “De etiquette als gastvrouw”
Geweldig, wat een regels! Ik ben bang dat ik niet zo’n hele goede gastvrouw ben dan 🙂
Ofwel een gastvrouw die lekker zichzelf is. Niks mis mee.