Een huis opruimen in slechts 10 minuten? Ik kan dat!
Ik ben dan ook een sucker op een opgeruimd huis ( en op een schone keuken, een hygiënisch toilet en opgemaakte bedden). Maar zelfs een sucker als ik heeft issues.
We wonen hier met vier mensen – en soms is het alsof de bom van Nagasaki ontplofte. Het is niet altijd unicorns and fairytales, helaas, maar
ik heb een geheel eigen systeem. Ik krijg de outfall in minder dan tien minuten onder controle, omdat we onverwachte visite krijgen bijvoorbeeld.
The keyword: bijhouden, die handel! Een huis opruimen in minder dan tien minuten kan, omdat je het door de week/dag al opgeruimd hebt.
Elk voorwerp zijn eigen logische plekje
Het is zo simple comme quoi, maar is het zo bij jou thuis?
Heeft elk ding, elk voorwerp, elk stukje speelgoed bij jou zijn eigen plaatsje? En is dat plaatsje ook volstrekt logisch?
De kurkentrekker hoort in de besteklade en niet in je stoefkast, het speelgoed in de bakken en niet onder het bed.
Zo hoef je nooit naar iets te zoeken.
Vloeit hier uit voort: leg jij ook altijd alles meteen terug op zijn plaats? Het werk is niet gedaan voor de rommel is opgeruimd, zeg ik altijd.
Ontspul als je niet de ruimte hebt
Als je huis te klein wordt voor je spullen, is het tijd er komaf mee te maken. Je hebt niet meer ruimte nodig, maar minder spullen.
Als je voortdurend bezig bent met items te verschuiven van punt A naar punt B, vraag je dan af of het item nog wel op zijn plaats is.
Bijvoorbeeld: je hebt een waanzinnig mooie familieplanner, die eigenlijk in je home office hoort, maar die er zelden ligt. Je gebruikt hem het liefst van al in de keuken. Wel dan, haal de hamer boven en klop een nagel in de muur van je keuken en hang de planner daar op. Gedaan met de rommel; elk item heeft recht op zijn eigen (logische) plekje.
Heeft elk dingetje in je huishouden een logisch plekje, maar heb je gewoon te weinig ruimte om alles te stockeren? Dan moet je harde beslissingen nemen. Maak de ruimte/kast/… helemaal leeg en zet/leg alleen terug wat je écht nodig hebt.
De rest breng je naar de Kringwinkel, geef je weg aan vrienden (of gooi je weg).
Samengevat: voor een opgeruimd huis heeft elk een logisch plekje en heeft het dat niet, ontspul!
Ontwikkel een schoonmaakroutine
Schoonmaakroutines. Het betekent letterlijk alles voor me; ze veranderden mijn leven.
Met maximaal een dertigtal minuten per dag, heb ik een schoon en opgeruimd huis!
Voor mij is mijn ochtendschoonmaakroutine de belangrijkste. Ik voel me altijd energieker, als ik die achter de kiezen heb. Je zou versteld verstaan van wat ik in een recordtijd afhaspel, nog voor de kinderen en ik de deur uitgaan naar school en naar werk.
- De bedden opmaken
- Wasmachine uithalen en was ophangen
- De vaatwasser uitladen (en vuile vaat er weer in)
- Doekje over het aanrecht
- Tafel afruimen en schoonvegen
- Keuken stofzuigen of vegen (meestal enkel de ontbijtkruimels van onder de tafel)
- (eventueel doekje door wasbak in de badkamer en WC-pot schoonborstelen)
Ben ik ’s middags en/of ’s avonds thuis, doe ik het zo
- Vuile was in wasmachine (met startuitstel tot na 21 u 00)
- Vuile vaat in afwasmachine (idem) en/of afwassen met de hand tijdens het koken en vlak na het avondeten
- Stofzuigen volledige huis + matten inkomhal
- Doekje door de keuken (vooral spiegelende oppervlakken en aanrecht,vlekken op de grond)
- Voor de kinderen opruimen van het speelgoed
Ik heb ook een wekelijkse schoonmaakroutine (= deep cleaning) en zélfs een jaarlijkse! In een latere blogpost kom ik terug op mijn schoonmaakroutines.
NB: Wil jij deel uitmaken van mijn jaarlijkse schoonmaakroutine, schrijf je dan in voor de lentepoetschallenge van MamaExpert!
Verlaat nooit een kamer met lege handen
Een huis opruimen kan letterlijk in no time, als je pro-actief nadenkt. Ik ga geen enkele kamer buiten, zonder iets mee te nemen.
Ik leg het uit
Onze wasmachine staat achteraan in de voorraadkamer. Er staat ook een schoenenrek en een haak voor de schooltassen. Moet ik er naar toe omdat de schone was uitgehaald moet worden, kijk ik snel rond in mijn huis of ik schoenen of schooltassen kan meenemen.
Ik doe letterlijk geen meter met lege handen!
Ruim op meteen na het avondmaal
Met het motto ‘Eerst klusjes, dan ontspanning’ ruim ik het huis op na het avondmaal.
Iedereen die mee aan tafel zat, kan helpen. Zet een leuk muziekje op en maak er een (dagelijks) feestje van.
Zo doe ik het in de exacte volgorde:
- Gooi restjes weg in de afvalbak (of doe ze in doosjes om ze in te vriezen).
- Zet wat in de koelkast hoort, meteen weg.
- Vuile vaat zet je weg in de vaatwasser.
- De kinderen vegen de tafel schoon met een natte doek.
- De echtgenoot maakt het fornuis schoon, het aanrecht en de tafel (omdat de kinderen wel ’s een plekje overslagen).
- Ik ga snel met de stofzuiger rond in de keuken (of meteen in het hele huis).
- We zetten elke avond de vaatwasser aan (met startuitstel tot na 21 u 00)
Algemene conclusie om een huis op te ruimen
Het gaat niet om perfectie, maar om wat voor jou goed aanvoelt. Het belangrijkste is dat je je goede gewoontes eigen maakt. Zoek tot je iets vindt wat voor jou en je gezin wérkt.
MamaExpert helpt jou naar een opgeruimd leven
Wil je meer weten over mijn schoonmaakroutines, raad ik je aan om deel te nemen aan onze lentepoetschallenge. In 28 dagen naar een lentefris huis. Lees er hier alles over!
Wil je meer weten over een opgeruimd en schoon huis, lees dan de volgende blogposts.
Zo vaak moet je schoonmaken voor een hygiënisch en gezond huis!
Snel en simpel de kinderkamer schoonmaken doe je zo!
Stofzuigen doe je zo! + top 9 van de plaatsen in huis die nooit gestofzuigd worden.
Q: Waar kan ik je mee helpen?