Ben je een mumpreneur met een website? Dan heb je alvast twee dingen gemeen met (mama)bloggers.
- We zijn schrijvers; we creëren met taal content voor ons online plekje op het wereldwijde web.
- Beiden proberen we iets (een service, onszelf, advertorials) te verkopen aan een bepaald publiek omdat we er geld mee willen verdienen of omdat we denken te kunnen inspireren.
Hoe je dat doet?
- Door je publiek te kennen
- Georganiseerd te werken
- Je letterlijk in te lezen
- En door je schrijfproces te timen
Maar eerst geef ik een antwoord op de vraag waarom bloggen zo belangrijk is voor je, ook als mumpreneur.
Een boeiende, zakelijke blog lokt tot 55% meer bezoekers naar je website én hoe groter het bereik, hoe groter de kans op nieuwe klanten.
Waarom moet je bloggen?
In de digitale marketing zijn er nauwelijks krachtigere middelen dan bloggen. Door bloggen bereik je je publiek. Ook als je een bedrijf hebt vergroot je met frequent en kwalitatief te bloggen je digitale zichtbaarheid. Bedrijven die bloggen, verkopen beduidend meer dan bedrijven die dat niet doen. Een boeiende, zakelijke blog lokt tot 55% meer bezoekers naar je website én hoe groter het bereik, hoe groter de kans op nieuwe klanten. Met behulp van een blog kan je op regelmatige basis interessante content de wereld insturen. De ideale manier om ‘gratis’ jouw kennis te delen met anderen en het vertrouwen van (potentiële) klanten te wekken.
Vandaag zou ik je graag vier tips willen geven om de content die je schrijft, om welke reden ook, te verbeteren.
1. Know your audience
Die paar uitzonderingen niet te na gesproken, schrijf je niet voor je zelf, maar voor iemand anders.
De mumpreneur wil haar trouwceremonies aan de man brengen, want dan verdient ze centjes voor de dagelijkse boterham; de mamablogger wil voor meer mensen schrijven dan enkel haar demente oma en de buurman, omdat ze haar volgers wil inspireren. Maar hoe breng je een boodschap over en hoe vind je nou die broodnodige tone of voice?
Om goed te kunnen schrijven, moet je goed voor ogen hebben wie jouw publiek is. Met andere woorden: voor wie schrijf je?
In de marketing zegt men dat je je ‘ideale klant’ moet omschrijven.
De ideale klant is een concept dat door marketeers veel wordt gebruikt. Om succesvol te schrijven op een blog, moet je je doelgroep bepalen en je focussen op je ideale klant.
Hoe je dat doet, lees je in dit artikel van Marca. Met handige tips om een zogenaamde empathy map te maken, zodat je je ideale klant helder krijgt.
2. Stay organized
Wekelijks beslis ik waar ik over ga schrijven in een zogenaamde editorial calendar. Ik hou me niet zo zeer bezig met het neerschrijven van wàt ik ga schrijven – als het in mijn hoofd zit, is het vaak al goed voor me :-). Ik schuif ook een beetje rond in die handige plugin die WordPress heeft voor zo’n kalender.
Maar het kan wel helpen, zo’n editiorial calendar, of ie nu wekelijks, maandelijks of zelfs jaarlijks is. Je plant je blogposten in. Handig om het overzicht te bewaren. Schrijf ik niet té veel over het zelfde onderwerp? Welke maandelijkse/jaarlijkse thema’s kan ik gebruiken, opdat ik een bepaalde flow creëer voor mijn lezers?
Leestip: Zo creëer je een social media kalender dat wérkt!
Door een editorial calendar maak je voor jezelf ook insteekjes mogelijk. 14 februari is Valentijn. 21 juli is het onze nationale feestdag (niet dat dat ik daar wat rond kan bedenken, maar soit). Er bestaan op het www ook superhandige kalenders met allerlei ‘Dagen van’. Ik gebruik die van Coosto, die je rechtstreeks kan laden naar je digitale agenda.
Lezen helpt je je eigen stijl te vinden en hoe meer je leest, hoe beter je schrijft.
3. Lees
In de jaren ’80 en ’90 was schermtijd nog beperkt tot pakembeet 20 minuten. Er zat niets anders op dan te lezen, want anders verveelde je je stikdood als kind. Ik zat in vier bibliotheken tegelijkertijd om mijn honger naar boeken te stillen. Daar werd de basis gelegd voor mijn latere carrière. Ik bleek op de middelbare school nergens écht in uit te blinken , behalve in Nederlands: always top of the class en alle opstellen en verhandelingen werden door mijn docent voorgelezen aan mijn medestudenten.
Nu nog steeds lees ik veel, al gaat mijn voorkeur uit naar korte, behapbare stukken op de smartphone dan naar een heel boek. Ik sluit de dag steevast af met artikelen binnen mijn interesseveld van verzamelplatform Flipboard: digitale marketing, communicatie, weddingplanning en lifestyle.
Lezen helpt je je eigen stijl te vinden en hoe meer je leest, hoe beter je schrijft. Tegelijkertijd kan je heel eenvoudig interessante artikelen opslaan/bookmarken ter inspiratie voor je eigen blogs.
4. Time your writing
Er kruipt heel veel tijd in schrijven. Alleen al omdat blogs een minimum aantal woorden vereisen om door zoekmachine Google te worden opgepikt, ben je wel een tijdje zoet. Om nog maar van het promoten van je schrijfsel te zwijgen, onderanderen via sociale media.
Leestip: Haal meer uit je zaak door offline marketing
Tijdens het creëren van je teksten, word je ook gemakkelijk afgeleid door deze sociale media. Het is verleidelijk om bij elk piepje van je smartphone te checken wie je nu weer nodig heeft.
Er zijn technieken zat om niet afgeleid te worden.
Pomodoro is er zo eentje.
Lees er hier meer over.
Schrijf zonder onderbrekingen. Hou je pas op het einde bezig met correcties, je lay-out en je uitgelichte afbeelding.
Een goed artikel wordt overigens voorafgegaan door een ‘compelling headline’. De titel moet als het ware je lezer naar binnen trekken, maar dat is weer een ander artikel.
Dank je wel voor je interesse en tot morgen!
Alle afbeeldingen komen van Shutterstock!
Q: Wat denk jij?