Wie mij volgt, weet dat ik weddingplanner ben in bijberoep. Weet jij wat een weddingplanner voor jouw trouwdag kan betekenen? Lees dan snel verder.
(Overigens verlegde ik de focus van mijn eenmanszaakje enigszins – ik schrijf trouwceremonies en ik begeleid huwelijken van stellen, die hun grote dag al helemaal zelf op poten hebben gezet. Je kan me eerder ceremoniemeester noemen dan weddingplanner tout court.)
(Nochtans betekent het niet dat ik ze niet meer plan of ontwerp, de trouwerijen – het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Bovendien zijn sommige bruidskoppels erg volhardend als het op hun trouwdag aankomt, merk ik. Soms kan ik gewoon niet ‘nee’ zeggen tegen bepaalde verzoeken, zelfs al is plannen en ontwerpen van trouwerijen niet meer écht de core business van Mint.)
Gisteren was er de aftrap van het nieuwe seizoen voor Mint&Memories. Twee jonge mensen gaven elkaar het ja-woord bij mij in de regio. Mijn kleine bedrijfje verzorgde de volledige coördinatie van de droomdag van E & W. Wat zo veel wil zeggen dat ik van begin tot einde aanwezig was om de boel op rolletjes te laten lopen.
In de voormiddag ben ik ceremoniemeester voor het officiële gedeelte van de dag, in de namiddag begeleid ik het stel in de feestlocatie. Omdat dit de meest complete service is wat Mint biedt, leek het me een goed idee om hier te delen wat ik als begeleider-coördinator/weddingplanner zoal kan betekenen voor een bruidspaar.
Draaiboek in de gaten houden
Het draaiboek is het hart van elk evenement, zoals een huwelijk dat ook is. In de aanloop naar de grote dag, heb ik verschillende afspraken met mijn bruidspaar om zulk een draaiboek op te stellen. Een draaiboek is een leaflet waarin alle belangrijke informatie vermeld staat. Het overzicht van de dag en de adresgegevens van de diverse leveranciers zijn vaste onderdelen van mijn draaiboek. Ik maak ook een checklist van de taken van het organisatieteam en de dingen die we zeker niet mogen vergeten mee te nemen. Je kan bijvoorbeeld niet huwen in de kerk als je geen trouwboekje bij je hebt en sommige bruidsparen slepen nog een bruidskaars en muziek op CD mee.
Als coördinator ben je een gehele dag het aanspreekpunt voor het bruidspaar en hun familie en dan is zo’n draaiboek een handige tool om bij je te hebben.
Suite opstellen
De suite is het ‘gevolg’ van een bruidspaar. Vaak is dit de naaste familie en de heel goede vrienden. Normaliter behoren ouders en getuigen sowieso tot de suite. De suite is herkenbaar – soms dragen de mannen dezelfde maatpakken als de bruidegom. De dames hebben een lange jurk aan of een coctaildress.
Niet voor niets wordt een suite ook de trouwstoet wordt genoemd. Een suite ‘volgt’ het bruidspaar in stoet. Dit volgen gebeurt in principe volgens een bepaalde huwelijksetiquette of een bepaalde volgorde. De traditie van het volgen van een bruidspaar dateert al van in de middeleeuwen en verdient alleen daarom om in stand te worden gehouden. Er is trouwens een andere volgorde van suite bij het binnen gaan van het gemeentehuis dan bij de kerk.
Tegenwoordig huwen stellen niet meer zo formeel als weleer. Toch merk ik dat zelfs jonge paren het prettig vinden om de huwelijksetiquette te volgen tijdens het burgelijke en het kerkelijke huwelijk. Als ceremoniemeester zorg ik ervoor dat de suite op de correcte manier het gemeentehuis en de kerk betreedt en ook weer verlaat.
Een bruid wil wel eens weg gegeven worden door haar vader. Ik noem dat de ‘Amerikaanse manier’, al is het twijfelachtig dat het werkelijk zo heet. Ook voor de Amerikaanse manier van huwen ken ik een aantal mooie truukjes, waar de fotograaf helemaal orgastisch van wordt.
Het ‘opstellen van de suite’ beperkt zich niet alleen tot de trouwstoet, maar kan ook worden doorgetrokken in de volgauto’s en het ontvangen van de mensen op de receptie of het aperomoment.
Assisteren van de fotograaf
Meestal is de bruidsfotograaf alleen. Dan kan hij of zij de hulp van een weddingplanner best gebruiken. Want er worden natuurlijk heel wat foto’s gemaakt die dag.
Er zijn de gemeenschappelijke foto’s met familie en suite, maar ook de zogenaamde statiefoto’s alwaar het bruidspaar elkaar honderden keer verliefd in de ogen moet kijken. Afgelopen zaterdag had mijn bruidje een sluier aan van maar liefst twee meter en er stond een gigantische wind. Van eigens dat de weddingplanner dan kan helpen. Niet alleen om te voorkomen dat de sluier zou ontsnappen, wat trouwens een paar keer gebeurde.
Ook omdat de mooiste foto’s met sluier die zijn waarvan het ding uitwaaiert. Begrijp je?
Wij assisteren de fotograaf ook bijvoorbeeld door het bijeenroepen van de familie. Of we nemen baby’s aan, handtassen of kleine huisdieren. Jep, een weddingplanner is soms de babysit van dienst.
En wat doen we nog?
- De mensen van de trouwstoet helpen uitstappen aan de kerk
- Schoenen van het bruidje helpen wisselen tijdens de fotoshoot
- Een kamer proberen te regelen voor de bruid, zodat ze zich ongestoord kan opfrissen
- Truien en stola’s van de suite veilig opbergen
- Met de collecteschaal rondgaan in de kerk
- Tijdig de ringen aanbrengen tijdens de ceremonie
- De gelofteboekjes overhandigen wanneer nodig
- Zorgen dat de bruid zich beschermt tegen wind, zon en regen
- Delegeren dat de diverse leveranciers spullen uit de kerk meenemen die het bruidpaar later nog nodig heeft op de feestlocatie – bloemen, zitbankjes, …
- Ontmoeting tussen bruid en bruidegom dirigeren als de bruidegom zijn gade komt ‘ophalen’ (kan op verschillende manieren)
- Zorgen dat het lifebandje in de kerk weet wanneer er moet worden gespeeld
- De geplogendheden van het gemeentehuis afchecken met de schepen van burgerlijke stand/burgemeester
- Idem voor de kerk – de ene pastoor is de andere niet
- Tafelschikking nakijken
- Leveranciers opbellen omdat ze te laat zijn of hun afspraken niet (helemaal) zijn nagekomen
- Ontvangen en het doorverwijzen van de gasten bijvoorbeeld voor de ‘alternatieve’ ceremonie – sommige bruiden willen een magistrale opkomst dus dan zorgen we dat iedereen zit voor het moment suprême
- Opbouw en afbraak van de ceremonie, de receptie, het feest
- Rondgaan met de koffiekoeken ’s morgens want de suite heeft sowieso een fondke nodig voor wat komen gaat
- Boodschappen doen (bijvoorbeeld geld uit de muur halen, want het bruidspaar moet de limo nog betalen en is dat door alle drukte vergeten )
- Cadeautjes en bloemen aannemen voor het bruidspaar, als die buitenkomen van de kerk
- Zorgen dat deze cadeautjes en bloemen op het thuisadres geraken
- ….
Ik realiseer me dat het bovenstaande heel veel lijkt, maar er is niets leuker dan weddingplanner/ceremoniemeester/coördinator zijn van huwelijken. Persoonlijk doe ik niets liever dan wat ik nu doe en ik kan het iedereen aanraden die op zoek is naar een nieuwe carrière wending.
Lees meer op MamaExpert
Een doopfeest (thuis) organiseren of op zoek naar een locatie?
3 thoughts on “Wat kan een weddingplanner voor jou betekenen?”
Ola grootste plannen daarzo. Zalig!
Succes Nele!
Ester onlangs geplaatst…Samen slapen? Dat doen de kinderen zo!
Wauw zoiets lijkt me geweldig om te doen. Al ben ik niet zo goed in organiseren, wat chaotisch enzo ? oeps! Ik zou voor een huwelijk dus best een weddingplanner inschakelen. ? We zijn al voor de wet getrouwd, maar willen ooit nog een feest met viering enzo. Who knows… Ik kan alvast veel inspiratie gebruiken!
Dank je wel voor je fijne reactie.