Facebook blijkt steeds belangrijker te worden voor jonge ouders. Een onderzoek van Fanfinders ondervroeg 3000 jonge moeders in the UK en kwam tot verrassende resultaten. Mij lijkt het nogmaals te onderstrepen; facebook begint langzamerhand van gezicht te veranderen.
Facebook is niet meer wat het geweest is. In den beginne was FB een soortement online dagboek – mijn facebookies deelden zowat alles – van een simpel toiletbezoekje over het grootste galadiner tot en met het projektielbraken van de kinderen. Ik was als God; ik keek in andermans levens en gaf een duimpje. Zelf moest ik me inhouden, want afgezien van het toiletbezoek deed ik lustig mee. Menig relatie op Facebook kende de ins en de outs van het leven van jouw favoriete blogger – een mini-blog so to say. Tot MamaExpert kwam en ik de facebookstatici beperkte tot wat kernachtig geformuleerde dagboekperikels. Nog steeds van een hoog en hilarisch niveau, uiteraard *kuch*, maar onrechtstreeks deed ik mijn duit in het vervalzakje van Facebook als persoonlijke website.
Facebook evolueert door mij en door anderen meer naar een newsfeed. Het dagboekerige is er van af, net als ‘het nieuwe’. Mensen gebruiken FB helemaal anders dan in het begin. . Facebook is globaler geworden en we delen nauwelijks nog wat. Zo ook de mama’s zo blijkt. Het wordt door hen geraadpleegd om op de hoogte te blijven van wat reilt en zeilt in de wereld en om andere ouders te vinden die in het zelfde schuitje zitten.
FanFinders ondervroeg 3000 mama’s over hun FB-gedrag. Zowat de helft van hen gaf toe af en toe sociale netwerken te gebruiken om raad te zoeken aangaande ouderlijke besognes. 8 % deed dat gewoon altijd. Vooral besloten online groepen voor mama’s zijn tegenwoordig erg populair – met facebook aan kop, want 84 % van de ondervraagden zegt FB geregeld te gebruiken in die vorm. 76 % doet het via de smartphone ten nadele van de desktop of de laptop.
Facebook bevestigt ook dat mama’s 1.3 maal meer de facebook Messenger gebruiken dan niet-mama’s, waarschijnlijk omwille van het snelle karakter van de interactie. Begrijpelijk, want projektielbraken is ook snel. En heeft een snelle oplossing nodig.
Jonge moeders gebruiken FB tegenwoordig voor van alles, behalve het posten van de kakabroek van hun baby’s, aldus nog facebook. Ze zoeken gericht naar meningen over, reviews van en vergelijkingen tussen babyproducten alvorens grote en kleinere aankopen te doen. De Millenialmama ( van 18 tot 34 jaar) is duidelijk budgetbewuster (en moderner?) dan de Babyboomerouder (vanaf 50 jaar), die veel minder zal gebruik maken van smartphone en van sociale netwerken om keuzes te maken.
Ik vraag me af in hoeverre dit opgaat voor jou, mijn waarde lezer?
Mijn Q is daarom dan ook meerledig vandaag.
Q : Maak jij gebruik van sociale media om bepaalde aankopen (niet) te doen?
Welk sociaal netwerk gebruik jij het meeste om met lotgenoten in contact te komen?
Ben jij lid van besloten (ouder)groepen? zo ja, waarom?
4 thoughts on “Facebook als (mama)raadgever?”
Ik gebruik facebook ook maar weinig, enkel nog om leuke blogs te ontdekken…
Ik probeer er wel wat persoonlijks op te zetten zo nu en dan – maar voor mij is het ook eerder een newsfeed en een manier om andermans blogs te leren kennen door de fora.
Ik ben lid van een heel klein mama-groepje met enkele mama’s die net als ik uitgerekend waren voor februari 2013. Wij zijn ondertussen echte vriendinnen geworden. Verder ben ik lid van een grote mama-groep waar ik al veel vrouwen heb leren kennen van mijn eigen streek, waar ik nu verschillende hobby’s mee deel. Ik ben heel dankbaar voor mijn virtuele mama-village.
Johanna onlangs geplaatst…Food truck festival Kantien Royal
De mama-village 🙂 nice !