Zoals jullie weten, ben ik al een tijdje erg geïnteresseerd in digitale marketing en communicatie. Ik ben al ruim een jaar aan het studeren en lezen over deze materie.
Toch nog een kind
Toch vind ik van mezelf dat ik nog lang niet de kinderschoenen ontgroeid ben, want het duurt echt een tijd voor je het één en ander onder de knie hebt. Bovendien is marketing onderhevig aan veranderingen; het is een continu proces.
(En het feit dat ik nog maar kort het één en ander implementeer. Foei.)
Maar wat ik me altijd wel heb gerealiseerd is dat je als influencer nul, nop, nada voorstelt als je niet minstens over een social mediastrategie beschikt.
Het niet hebben van een social media-strategie is een crime voor een mumpreneur. Een social mediakalender maakt deel uit van een social mediastrategie en dat is dan weer een onderdeel van je online marketing. Snappie?
Voor een mumpreneur is online of internetmarketing een basisfactor om je online presence te versterken. Door aanwezig te zijn op het wereldwijde web krijgt wat je online aanbiedt de aandacht dat het verdient. Heb jij een mamablog (check) of run jij een andere online business (check), dan is dit artikel met vier tips van een beginnend marketingadept iets voor jou!
Sja. Het antwoord is klaar – zonder social media bereik je je publiek (audience) niet.
En zonder dat publiek ‘verkoop’ je geen snars. Of voor de mamablogger: je mooie content wordt niet gelezen. Want laten we wel wezen: het publiek – of dat nou je gedroomde klant is voor je online cursus of de gedroomde enthousiaste lezer voor je blog of de gedroomde klant voor je trouwceremonies – die klant moet herinnerd worden aan je bestaan en op de hoogte worden gebracht van wat je verkoopt/aanbiedt/schrijft. Je moet ‘m letterlijk bij het handje nemen en tot bij jouw website leiden en dat kan bijna niet zonder het gebruiken van sociale media.
(Naar verluidt zou een klant iets van een 17 keer met je in aanraking moeten komen, alvorens ie beslist met je in zee te gaan. Zeventien keer. Dat is veel. Niet alleen social media kan een tool zijn, maar ook emailmarketing bijvoorbeeld).
Eén van de grote nadelen van sociale media is dat het behoorlijk wat van je tijd opslorpt.
Social media is time consuming
Dat is helaas zo. Been there, done that and have that T-shirt! Het bijhouden van social media kanalen is een pak werk, ook omdat er zo veel zijn –
Instagram, Twitter, facebook, Telegram, Snapchat, diene vorte Vero en ook je blog is een social mediakanaal, of je dat nou an sich doet of het doet als onderdeel van het aan de man brengen van een online dienst/product.
– en dat terwijl er maar 24 uur in een etmaal zijn.
… Maar wel behapbaar
Social media kan je wel behapbaar maken met een minimale inspanning, heb ik ondervonden. Je moet er dus nog steeds wat voor doen, maar het kan sneller en efficiënter.
Mijn tips voor jou
Een onderdeel van een geslaagde social media strategie is een social media kalender. Zo’n kalender kan een Excelleke zijn met verschillende kolommen of tabs.
Maak een kalender zo lang en zo breed als je wil. Je lijst er in op wat je gaat publiceren, via welk social media kanaal, hoe laat en met welke hashtags bijvoorbeeld.
Een social media kalender is heel erg te vergelijken met een (visual) contentkalender.
Hier lees je meer over de basisbeginselen van een visuele contentkalender. Je kan heel gemakkelijk het ene op het andere toepassen!
Neem niet te veel hooi op je vork
Kies welke social media wérkt voor jouw niche, want het heeft echt geen zin om alle kanalen (even) veel aanwezig te zijn. Voor mamabloggers is dat doorgaans maar daarom niet uitsluitend: instagram (stories), facebook en YouTube.
Automatiseer de boel
Er zijn mogelijkheden om je posts op je social mediakanalen te automatiseren. Dat scheelt ‘m in tijd. Op dit moment test ik Hootsuite en Blog2Social (nadat ik het een hele tijd liet liggen) uit. Andere systemen zijn: Coschedule, Buffer, TweetDeck, MeetEdgar en wellicht nog honderden anderen. De meeste hebben een gratis formule of je kan ze kostenloos uittesten gedurende een bepaalde periode.
Plan het plannen in
Ook binnen het opzetten van een social mediastrategie en een social mediakalender zijn standaardhandeling een must. Dit betekent dat je plaats ruimt in je agenda om het één en ander te doen en dat bij voorkeur op een vast tijdstip in de maand/week/jaar. Zo wordt het een gewoonte!
Ik werk één keer per week aan mijn kalender voor de week die komt (meestal op zondag) maar je kan het ook één keer per maand doen of zelfs twee keer per jaar voor ineens zes maanden.
Lever betere content af door je schrijfvaardigheden te verbeteren
Zoals gezegd, dit zijn beginnerstips, maar ik heb er best wel wat aan. Voor mij werkt het in ieder geval. Sinds ik deze tips gebruik, stijgen de cijfers van mijn blog!
Hopelijk voor jou nu ook.
Laat me jou helpen!
Elke week een nuttige tip om jouw bedrijf te boosten!
Ben jij mamablogger, net als ik? Of heb jij een bedrijf/service dat met kinderen en mama’s te maken heeft? Ik wil jou helpen met jouw online marketing, of dat nou sociale -, content- of de visuele strategie is. Ik kan je helpen met je
- Google AdWords
- facebookmarketing
- emailmarketing
- social media marketing
- copywriting
- SEO
UNIEK: Ik schrijf jouw ebook en zet de hele sales funnel op voor je op via je website.
Interessant? Meld je alvast aan voor de wekelijkse tip om jouw bedrijf te boosten! Ik hou je ook op de hoogte van verdere verwikkelingen.
BONUS: Wie weet kies ik jouw bedrijf/blog/website uit als PILOTTESTER van dit project.
12 thoughts on “[HOW TO] Creëer een efficiënte social media strategie met deze vier tips van een absolute beginner (die veel succes er mee had)”
Handige tips! Ik denk dat heel veel mensen hier baat aan hebben!
Zeker weten. Ik zeker al wel!
Ik heb mij aangemeld! Ik neem mij altijd voor om een goede planning te maken, maar het schiet er toch vaak bij in.
Fleur onlangs geplaatst…Win #13 | €40 shoptegoed bij Kaya Sieraden
Dank je wel voor de aanmelding. Baat het niet, dan schaadt het niet!
Bedankt voor de handige tips. Social media kan erg overweldigend zijn, maar zeker ook een bron van bezoekers.
Nicole Orriëns onlangs geplaatst…Neem een kip?!
Zelf heb ik geen echte strategie… Binnenkort wel enkele veranderingen aan de site en dan ga ik het alvast beter structureren.
Wat handig! Ik ben al begonnen met het maken van een lijst met Facebookgroepen waarin ik mijn columns en de hele mikmak deel. Werkt tot nu toe erg fijn 🙂
Handige tips ga zeker kijken hoe ik dit kan toepassen
En schrijf je in voor de wekelijkse tip, zou ik zeggen 😉
Bedankt voor de tips in dit artikel, heel nuttig! Ik moet namelijk echt nog het een en ander veranderen aan mijn werkwijze en dingen strategischer en efficienter oppakken (voor zowel mijn blog als mijn online business).
Handige tips, daar kun je vast een hoop mensen mee helpen. Ik heb zelf veel lol in en baat bij social media, SEO is voor mij nog een aandachtspunt en plannen gaat prima!
Bedankt voor de tips! Deze had ik nu net nodig